Hej.

Jag har ett hörn nere i källaren där det för tillfället står ett badkar. Jag skulle vilja byta ut detta mot en dusch eller ett dusch-badkar.

Enligt förrförra ägaren (som jag tycker saknar anledning att fara med osanning) har det hörn där badkaret står gjorts om till våtrum. Dock skulle jag vilja kontrollera detta, finns det något enkelt sätt att göra det på?
Intyg eller certifikat saknas nämligen.
 
  • Hörn i källare med ett vitt hörnbadkar, kaklade väggar och små fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i källare med badkar, vita kakelväggar, produkter längs kanten och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våtrum med kaklade väggar och synlig inspektionslucka i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badkar i en källare med kaklade väggar och en svart handduk över kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är då hur det är gjort? Är det tex isolering under golvet?Har förra ägaren rollat tätskikt ?
 
Nej det går tyvärr inte att kolla utan destruktiv provning.

edit, Ps-du kan kanske se rester av tätskikt i dosor och brunn.
 
Det är det jag inte vet. Ingen isolering under golvet tror jag, inte där jag kan se iaf.
 
Första bilden visar en takarmatur, ett element samt då bubbelbadkaret som då har en elmatning till cirkulationspumpen.
Jag skulle själv aldrig använda det här "våtutrymmet" utan att en behörig elektriker kontrollerat installationerna!
 
tttomten tttomten skrev:
Nej det går tyvärr inte att kolla utan destruktiv provning.
Var rädd för det. Hur destruktivt pratar vi?
 
P paralun skrev:
Första bilden visar en takarmatur, ett element samt då bubbelbadkaret som då har en elmatning till cirkulationspumpen.
Jag skulle själv aldrig använda det här "våtutrymmet" utan att en behörig elektriker kontrollerat installationerna!

Klokt. Fläktkonvektorn har jag låtit installera och där har behörig elektriker gjort installationen. Tar hit en som kollar på resten med.
 
En duschkabin eller duschbadkar är ju relativt säkert att sätta in iaf. Förmodligen ligger det något typ av tätskikt under och gör det inte så har du kakel och klinker som skydd. Gissar att du har betongplatta under så risken för stora skador är minimala i vilket fall.
 
Om vi antar att detta är i en äldre källare, så gäller oftats att man måste ta hänsyn till utifrån kommande fukt. Det tränger alltås upp fukt genom golvet, och in genom väggarna. Detat är standard i äldre källare, utan isolering under plattan. I så fall skall det inte vara någon fuktspärr på dessa ytor (reglerna finns på BKR.se, de är lättlästa). Man kan i så fall ha fuktspärr på en begränsad yta runt golvbrunnen.

Om det skall vara fuktspärr i rummet, så räcker det inte med badkarshörnan, samtliga väggar och golvet måste vara fuktspärrade för att följa regelverket.

Så långt vad gäller regler.

Det går inte att avgöra om en yta är fuktspärrad, utan att riva den (och då förstöra fuktspärren). Det kan gå att se vid olika genomföringar. Har du ex. en infälld eldosa inom det fuktspärrade området, så kan man ofta se fuktspärren om man öppnar dosan. Det kan också gå att se rester av rörmanschett på rörgenomföringar. Men är det välgjort så slutar manschetten precis under det synliga ytskiktet, då ser man inget.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Elen är det "akuta" och en sak för att kunna bedöma det byggnadstekniska för ett våtrum är att demontera fronten på bubbelkaret. (sen kan det då för "jefligt" ut! :lying:).
Hursomhelst så ser man då snabbt hur brunnen verkar funka samt viktigast om bubbelkarets cirkulationspump är fast installerad. (men lämna elen åt behörig!)
 
H
L LjLindgren skrev:
Hej.

Jag har ett hörn nere i källaren där det för tillfället står ett badkar. Jag skulle vilja byta ut detta mot en dusch eller ett dusch-badkar.

Enligt förrförra ägaren (som jag tycker saknar anledning att fara med osanning) har det hörn där badkaret står gjorts om till våtrum. Dock skulle jag vilja kontrollera detta, finns det något enkelt sätt att göra det på?
Intyg eller certifikat saknas nämligen.
När kaklades badrummet? Det kanske ändå är dags att göra om det? Förre ägaren vet kanske vem som gjorde badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.