Då vi skall renovera köket skulle vi vilja slå ut en vägg samt sätta igen ett dörrhål för att skapa ett stor öppen yta.

Problemet är bara att vi (jag) inte känner mig säker för fem öre på om konstruktionen klarar att man slår ut en vägg.

I rummet intill löper taket från långsida till långsida av huset utan att vila på någon vägg i mellan, så det käns som att takkonstruktionen är gjord för att kunna klara den spännvidden, men det är ju mer av en chansning.

Hur bör man gå till väga, finns det speciella konstruktörer som man kan anlita som kommer och undersöker det hela, eller kan vilken snickare som helst som varit med några år se om väggen går att slita loss, eller om den måste växlas av?

Länkar till en liten schematisk bild på vilken vägg det är som skall bort. Väggen är ganska tunn och käns nästan ihålig när man knackar runt på den.

http://tinyurl.com/c8fhjb8

Vore otroligt tacksam om någon kunde ge mig en fingervisning om vem man kontaktar för att utreda sånt här, eller om någon ser direkt att det är en vansinnigt bärande konstruktion som absolut ej får röras.
 
Den tror jag inte är bärande, men lita inte på ett råd från ett internetforum. Du hittar byggkonstruktörer på gula sidorna tex. Jag tror dessutom att en sådan åtgärd kan kräva bygglov/bygganmälan.
 
Jag skulle vilja säga -testa, så märker du snart om du hade rätt :D. Men nej, gör inget du inte är säker på. Kan det inte stå något i ritningarna för huset?

Riv INTE innan du vet. Håller med mexi, lita inte till 100% på något du läser på nätet.
 
Är det en vägg på övervåningen så kan den vara bärande eller icke bärande beroende på hur takstolarna ser ut. Det ser ut som pulpettak och då beror det på taklutningen om takstolarna spänner 8,7m eller har stöd på väggen.

Är det däremot en vägg på bottenvåningen säger jag att den är bärande!
Jag gissar då på att övervåningens bjälklag spänner tvårs huset eftersom det är vanligast. Ovanvåningens golvbjälkar inte kan dock inte spänna 8,7m utan stöd så är antingen väggen vid trappan eller väggen mot köket bärande. Jag tippar på väggen mot köket. I vardagsrummet har du troliggen en balk i bjälklaget mellan gaveln och hörnet på köket där det står en pelare i väggen.

Om du har en sektionsritning på huset visar den troligen hur det är.

Kontakta en konstruktör!

/Ingenjören
 
Tack för snabba svar!

Väggen är på övervåningen, så det talar ju för att den kan vara icke-bärande. Taket är någon form av sadeltak tror jag, d v s det har en nock som går längs med långsidan av huset, och är sedan väldigt flackt ut mot båda sidorna.

Låter bra med att få tag i en konstruktör, för om väggen inte är bärande så läste jag någonstans att då krävs det inte bygglov. Får kolla upp det lite närmare med.

Någon jag pratade med menade på att man även kan se lite på väggen när man river den, om det är rejäla reglar i den eller om det mer är en vägg för syns skull. Dock kommer kanske konstruktören in även här, då jag nog inte är insatt nog att avgöra sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.