Funderar på att måla om vårt hus utvändigt som består av rött borstat (?) tegel och panel. Dock fick vi reda på att teglet MÅSTE vara frostbeständigt om det ska målas om. Någon som vet hur man tar reda på det?
 
Vad menar du med borstat? Är det slammat?
 
J justusandersson skrev:
Vad menar du med borstat? Är det slammat?
Inte slammat, men vertikala skåror.
 
  • Murverk med röda tegelstenar och vertikala skåror, utan slamfärg mellan fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt mig för att jag säger det, men varför vill ni förstöra detta ovanligt vackra tegel? Alla försök att måla tegel rakt av som jag sett blir tråkiga med tiden även om man använt rätt färgtyp. Sedan har man ett h...e att återställa det.

Måste man till varje pris måla tegel bör man slamma det först och sedan måla det med kalkfärg eller liknande. Så gjorde man ofta förr för att man använde billigare murtegel och inte dyrare fasadtegel. Jag tror också att det mesta fasadtegel som förekommer inte är frosttåligt.
 
S
varför skaffa sig en massa jobb och extra kostnader när man inte behöver det?
 
Jag håller med, lägg pengarna på något vettigare. Du kommer vänja dig vid teglets utseende och leva många lyckliga underhållsfria dagar ;)
 
Tack för omtanken, verkligen. Jag är redan bestämd i att skiten ska väck, på ett eller annat sätt. Jag undrar om det på något sätt går att ta reda på om tegel är frostbeständigt och isåfall hur.
 
Jag tror du kan utgå från att ditt tegel inte är frostbeständigt. Ju hårdare bränt ett tegel är, desto mer frostbeständigt blir det. Ett hårdbränt tegel har större färgvariation än vad ditt har. Vill du ändå fördjupa dig finns det två sätt att undersöka detta på. 1) Pilla loss en sten och testa den och 2) Ta reda på varifrån teglet kom och försöka spåra information den vägen. Kapitel 251 i handboken Bygg band II (från 1960-talet) handlar om tegel.

Ytterligare en synpunkt: Det är även av andra skäl olämpligt att måla teglet utvändigt med en diffusionstät färg, typ akrylatfärg, eftersom du då riskerar att stänga in fukt i väggen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det enda säkra sättet att byta färg på väggen är att först slamma teglet och sedan måla det med en kalk- eller silikatfärg.
 
  • Gilla
Zitah och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Bör inte teglet vara frostbeständigt om det ska slammas över?
Klä in teglet i panel då, kan finns det några risker med det?
 
Klä inte in teglet, ska du sätta panel så ta bort teglet så ryms det lite extra isolering.
(Håller med övriga, varför ta bort något nästan underhållsfritt?)
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Klä inte in teglet, ska du sätta panel så ta bort teglet så ryms det lite extra isolering.
(Håller med övriga, varför ta bort något nästan underhållsfritt?)
Protte
Utveckla gärna varför jag inte borde slå in teglet. Finns det några byggnadstekniska risker med detta? Att riva ner teglet är uteslutet.

Teglet må vara underhållsfritt, men jävligt FULT så att pyssla om det var tionde år har jag inget emot.
 
Tror inte heller måla kommer ge ett bra slutresultat, behåll eller lägg puts ovanpå.
 
  • Gilla
Zitah
  • Laddar…
Min sambo har nu hittat gamla papper från när huset byggdes och där står det att teglet är frostbeständigt! nu är vi dock insnöade på puts, som är snyggt men dyrt också.. Äh, det projektet får vänta så får vi känna lite men känns gött att möjligheten finns att måla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.