Jag ska sätta upp en taklampa och funderar om någon av dessa kopplingsdosor går till en strömbrytare.

Tidigare ägare av huset har kopplat sin taklampa till ett annat uttag i takhöjd men som ligger väldigt långt bort från där jag vill sätta upp taklampan. Går det att använda en av dessa för att koppla på ett lamputtag? Hur vet jag om strömbrytaren funkar där?
 
  • Två öppna kopplingsdosor i ett tak nära en dörrkarm, vänster osäkrad, höger med kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ryck lite i trådarna och lyssna eller ha en vän som tittar vid strömbrytaren. Dra inte för mycket bara.
 
Om du inte vill rycka kan du göra kontinuitetsmätning. Om du nu har en batteridriven spänningsprovare.
 
Lyssna på huggarn, ryck i trådarna och titta och lyssna, ett enkelt och säkert knep.
 
1. Koppla in ett ojordat eluttag i den vänstra dosan efter att du brutit huvudströmmen såklart.
2. Anslut en bordslampa med modern (smal) stickpropp = extraisolerad och säker).
3. Testa diverse strömbrytare.

4. Koppla bort eluttaget, efter att... huvudströmmen osv.

Den vänstra verkar innehålla en blå (kanske nolla) och en helt gul (tändtråd) så den kanske har en brytare någonstans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.