Jag måste köpa en stickpropp till en lampa - hur ser jag om lamputtaget är jordat eller ojordat? Se bild:
 
  • En takmonterad rökdetektor avlägsnad, exponerar fästkroken och anslutningskablarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett ojordat sk kronuttag.
Jordade kontakter har ett utstickande jordstift.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok! Tack för svar. Så då antar jag att det är en ojordad lampropp jag ska köpa, även om lampan är jordad (nyproducerad)?
 
Nej, du ska ha en jordad stickpropp på en lampa som är avsedd att skyddsjordas. Den kommer inte att bli skyddsjordad i detta rum, men du måste kunna flytta lampan till en rum med jordade uttag, där den då verkligen ska bli skyddsjordad.

Ojordad stickpropp med tre separerade ledningar för anslutning, avsedd för skyddsjordade lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M Massito skrev:
Ok! Tack för svar. Så då antar jag att det är en ojordad lampropp jag ska köpa, även om lampan är jordad (nyproducerad)?
Det är mycket vanligt att nyproducerade lampor är dubbelisolerade och därmed inte ska jordas.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket vanligt att nyproducerade lampor är dubbelisolerade och därmed inte ska jordas.
Ok! Det kanske är fallet här, eftersom den har två sladdar (jordade ska väl ha tre?). Se bild. Så, vad gäller isåfall, tolkar din kommentar att den ska ha ojordad stickpropp om den är dubbelisolerad?
 
  • En hand håller en lindad genomskinlig sladd med två oisolerade ändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det bör vara en dubbelisolerad lampa och det ser man genom att det på etiketten finns en symbol som är två rutor i varandra. I så fall ska det mycket riktigt vara en ojordad propp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör vara en dubbelisolerad lampa och det ser man genom att det på etiketten finns en symbol som är två rutor i varandra. I så fall ska det mycket riktigt vara en ojordad propp.
yes en sån symbol finns det! Då blir det ojordad, tack så mycket för hjälpen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.