Jag har precis fått igång vattnet i mitt nyköpta renoveringsobjekt. Det är grävd brunn i dagsläget vilket jag tänker leva med ett tag.

Det är dock endel järn i vattnet och nära jag googlade runt lite så hitta jag järnfilter för 5000kr (manuell backspolning men... )

http://www.billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/11-jarnfilter-manuell-jm-44m.html

Detta funkar dock bara om man har syrerikt vatten.. frågan är hur man vet om man har det? Ser det som en temporär lösning så 5000kr kan jag leva med men ska man investera i massa mer prylar för att syresätta vattnet först så avvaktar jag nog tills dess att det borras brunn
 
ullberg
Jag tycker att det är en god idé att ta ett rejält vattenprov så man vet status, tror jag betalade runt 1500 för ett rätt omfattande från eurofins (tydligen är det dessa eller alcontrol man ska hålla sig till då det är de ackrediterade aktörerna).

Jag tycker det känns mycket skönare att veta vilka defekter mitt vatten dras med snarare än gissa baserat på det som man ser själv. Det var lätt värt 1500 för mig (och min nattsömn). Kanske går den befintliga brunnen utmärkt att använda även framöver, eller så är det inte så, och då vill man veta det.

/U
 
Jag tror att vissa firmor gör en del basic vattenprov gratis, eller har kampanjer med vissa mellanrum. Vi har i alla fall fått erbjudande ett par gånger under den tid (< 2 år) vi bott i vårt nuvarande hus med egen brunn. Använde dem för skojs skull en gång och det visade sig då att vattnet, med den befintliga reningsanordningen, höll bra kvalitet och ingen annan åtgärd behövdes.
 
Det finns inget som säger att en borrad brunn är bättre än en grävd brunn. Många gånger kan det till och med vara bättre med en grävd. Börja med ett ordentligt vattenprov, du kanske sparar många tusenlappar på att inte behöva borra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.