Vi bor på landet, inga grannar nära inpå och vi har en stor loge med en carportliknande sak intill. Det har nog fungerat som hönsgård/sågbod nån gång i tiden. Hur ska jag veta om det finns bygglov för carporten? Jag vill ju gärna inte ringa o fråga om det finns o så kanske det inte finns, så måste jag riva det :(
För vi håller på o rustar det nu, byter balk för balk, stolpe för stolpe. Kan nån påpeka detta för kommun o kan vi riskera att behöva riva det tills bygglov beviljas? Har för mig att jag hört nåt om att sånt som är byggt innan ett visst årtal behöver inte bygglov o det här ser ut att ha vara byggt under förbudstiden :p

Och logen/garaget ska vi oxå rusta, inifrån o ut samt sätta i en garageport i ena kortsidan, behöver vi nåt bygglov el dyl för den ändringen? Det blir garage nertill, loft med gästrum ovanpå i ena änden och fotostudio i andra änden. Behöver vi några tillstånd för denna inredning/byggnation? Vi kommer inte installera vatten eller avlopp, endast dra ny el, gjuta platta, byta balkar o stolpar och isolera väggarna o sätta på gips.
 
Maila kommunen och fråga vilka bygglov som finns på fastigheten
 
ok, de blir inte misstänksamma då? Vi har nämligen tänkt bygga ut farstu/veranda på framsidan, ingen jättestor sak, men jag vet inte om det här är tillräckligt långt ut på landet för att slippa bygglov. Och om de då kommer hit o tittar på det o upptäcker vår renoverade carport...vad händer då? Måste vi riva det tills vi fått bygglov eller hur funkar det där?
 
Det är offentlig handling och du kan vara anonym. Jag har begärt ut några grannars ritningar bara för att få ideér till ombyggnader.
 
Ah ok, det var bra att veta! :)
 
Jag tror inte att de blir så misstänksamma. Om du begär ut handlingarna för er fastighet, brukar bara vara 10 - 20 sidor, kostar kanske 5kr sidan i kopieavgift, och det kan vara bra att ha överhuvudtaget. Och passa på att fråga om vilka regler som gäller i området för mindre ombyggnader. Om det inte är detaljplanerat, och inte anses ingå i sammanhållen bebyggelse så får man göra en del utan bygglov.

OM carporten saknar bygglov, och OM det borde funnits bygglov, men OM den är mer än 10 år gammal så kan de inte tvinga er att riva den.
 
Åtminstone i Stockholm kan man gå in på sbk med en usb-sticka och själv hämta alla dokument man vill. Jag har även fått dem att maila dokument till mig.
 
Carporten är definitivt mer än 10 år, för balkarna ruttnar inte på kortare tid än så :p
Ska kontakta kommun på måndag o begära ut handlingarna och kolla vad som gäller för vår fastighet. Tack så mycket för alla era svar och jag återkommer med hur det gått!
Idag (i hällande ösregn) har vi bytt takstolarna, stolparna och gjutplintar, men än återstår mycket arbete.
 
Bor du utanför tätbebyggt område får du bygga carport, bor utanför sthlm/uppsala och enl bygghandledaren i vår kommun är det inte fel att ansöka om bygglov men va inte tvunget... lite diffust svar men vi söker inte för våran, 5, 5*9m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.