Hej

Hur kan man kolla om ett monterat fönsterglas är av typen energiglas eller ej? Ohm-mäta säger några, men det får lyckas jag inte med på ett glas som jag vet är ett energiglas.

Nån som har en idé?
 
På enkelglas kan man känna en viss strävhet på den belagda sidan. Är det ett isolerglas är det knepigare. Du får lita på de stämplar som finns på distanslisten. Där brukar tillverkaren ange mått och typ av glas.
 
Tack för tipset, ska kolla med en gång. Det gäller enkelglas inte isolerglas så tyvärr inga stämplar.

Har kollat nu, kan inte känna nån skillnad.

Nåt mer tips någon?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pevj
  • Laddar…
beläggningen som leder elektrisk ström sitter bara på en sida av glaset, med en omh-meter ska du få utslag på ena sidan.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Korrekt, jag vet att beläggningen bara finns på en sida och har mätt sida för sida men får ingen skillnad i resultatet. Nån som har kolla på hur bra glaset ska leda ström, vilka resultat ska man få?
 
Fick låna ett testinstrument av en annan glasmästare när de hjälpte mig nu i veckan. Jag hade energiglas i fönstret som jag försökte mäta upp men inte lyckades med av nån anledning. Men energiglaset satt felvänt med beläggningen inåt rummet :mad:
 
Dina fönster är korrekt monterade, energiglaset ska sitta vänt inåt rummet och den beläggning ni talar om som ska gå att mäta att den leder ström är vänd inåt glaskasetten, därav ditt misslyckade försök att mäta.
 
Hej

Energiglaset är mitt innerglas och beläggningen som leder ström är vänd inåt rummet, ska det vara så? Jag trodde att beläggningen skulle vara vänd utåt, så är det på alla andra fönster som jag fixade för ett tag sen. :confused:
 
Energiglaset ska sitta in mot rummet så det är korrekt. Det andra lät lite konstigt men det kan vara så att det är ett hårdbelagt energiglas, då funkar det. Energiglasen har utvecklats enormt under många år och finns i otaliga varianter beroende på ålder och ursprung. Hade det varit ett mjukbelagt energiglas (det som är vanligast idag) som var vänt fel väg skulle du snart inte kunna se ut eftersom ytan skulle oxidera.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
energisidan ska sitta inn mot bågen oavsett inner eller ytterglas,du kan repa lite i kanten energisidan är strävare och väldigt lätt att repa och repan blir nästan svart typ blyertsstreck, eller mäta ohm mätare mvh glasmästarn
 
LE-beläggningen är såvitt jag vet endast ett filter som släpper igenom kortvågig IR-strålning från solen och spärrar långvågig strålning från rummet.

Precis som solglasögon torde det fungera oavsett vilken sida som är utåt. Bortsett från oxideringen och repkänsligheten, då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.