vad man har för typ av jord i trädgården?

Som många andra här "lämnas" vi med en grovplanerad tomt och ut måste matjorden. Hur tjockt, 15 cm på hela ytan som ska bli gräs?

Hur bygger man sedan upp rabatterna? Måste man fräsa in en massa planteringsjord eller hur funkar det?

Till sist: tips på bra leverantör av rullgräs i norra Stockholm sökes!

Mvh En som har MYCKET jobb framför sig + två småttingar ::)
 
För att ta reda på vad man har för jord så kan man ta upp lite jord och rulla ihop till en liten boll eller kula kan man forma dessa enkelt, så har man en lerjord som man behöver tillsätta sand och torv i.

Till gräsmatta så passar 15cm ganska bra, se till att den inte är för tung bara (ler jord), jag skulle nog tillsätta lite sand innan jag sår/lägger matta.

Till rabatter /buskar etc, så beror det på vad du ska sätta, rhodedendron ska ha en typ av jord (sur), andra växter en annan. Vill du ha typ rhodendron så köper du okalkad torv, fler stora balar och blandar i jorden.

Vill du ha roser så vill dom ha en ganska fet jord så där är lerjorden inte så dålig, men blanda i någon påse rosenjord.

Djupet beror också på vad du sätter, sätter du perenner och lökar så kan 20-25cm kanske räcka men sätter du större växter så ska du kanske ner 50cm.

Köp inte massa 50l säckar 5st för 100:-. de syns knappt när du slängt ut dessa i en nyplanetering.

Köp en "släpkärra" sand, en släpkärra matjord samt ett antal, 4-5 balar, torv istället  

 
que skrev:
Till gräsmatta så passar 15cm ganska bra, se till att den inte är för tung bara (ler jord), jag skulle nog tillsätta lite sand innan jag sår/lägger matta.
Hur mycket sand ska man lägga? Vi har lerjord, så för oss blir det sand innan vi lägger på planteringsjord. Jag har även en annan fråga. Vår tomt är grovplanerad i höstas. Det har ju hunnit växa en hel del ogräs under denna tid. Hur tar man bort det på bästa sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.