Hej
Bor i bostadsrätt och har gamla tv uttag. Vårt är defekt och jag ska köpa ett nytt men hur vet jag vilken resistans osv jag ska ha? Bifogar bild på uttaget och på splittern som sitter på vinden.

På splittern står det 7,5db. Hade gärna köpt i renova-serien. Där finns ett på 6db och ett på 8db t ex. Vet tyvärr ej hur splittern går. Om det är en per lägenhet eller hur det funkar. Vi är fem lägenheter i denna uppgången. Fyra utgångar på splittern.

Kan jag kanske mäta resistansen i mitt nuvarande uttag på något sätt?

Gamla TV-uttaget från Bosch med en ansluten kabel, och etikett '7,5dB' synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En bild på en Teleste DSE4 4-vägs kabel-TV splitter med etiketter som anger 7,5 dB dämpning för varje utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Felanmäl till styrelsen/fastighetsskötaren!

Eftersom det är ett kabel-tv-nät så får du inte röra det själv! Det kan till och med vara som så att fastighetsskötaren inte heller får röra det utan bara kabel-tv-nätsägaren och av den inhyrd antennfirma.

Det går inte med enkel utrustning att mäta fram vilken utgångsdämpning ditt uttag har.

Om det monteras fel dämpning på uttaget så kan det bli så att du inte får någon bild, det kan även störa det/dom uttag som ligger efter ditt uttag i slingan.

Om någon kardel från skärmen ligger mot mittledaren så kortsluts kabeln med ingen/dålig bild som följd.


Jag har bytt flera hundra R/TV-uttag till multimediauttag, varje uttag mättes in efter byte för att säkerställa att det blev rätt signalnivå i alla uttagen.
 
Håller med Demmpa, iom att det är kaskadkopplat ska du inte in i det och rota själv, du kan komma att påverka grannar som ligger efter dig i slingan så de blir utan bild.
Eventuellt även internet om det är ett sådant nät, men isåfall har du haft ett filter monterat "utanpå".
Hur har du konstaterat att det är fel på uttaget?
 
Om kaskadkopplingen ligger inom din lägenhet (utgår från att splittern sitter i utanför din lägenhet) bör det inte vara någon större fara med att byta ditt uttag. Är du normalt händig med avbitare/skruvmejsel så fixar du det.
 
KabelTV nät ska man överlag inte röra och pilla med, kan bli dålig grannsämja.
 
Kanske är bättre att leta efter ett nytt hölje då. Det är plasten som är trasig. Den ser ut så som på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.