Finns en uppsjö av fläktar och vi behöver byta ut vår gamla Futurum fläkt. Igår tog vi lös kryddhyllan och såg hur det såg ut bakom den. Sedan började vi googla runt lite på fläktar. Bifogar bilder på vår nuvarande köksfläkt och ställer frågan Vilken fläkt som är lämplig ersättare till den vi har nu?
Hur väljer man fläkt liksom? (Förutom på utseendet)
En gammal vit Futurum köksfläkt monterad under ett skåp med synlig slitage och ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en befintlig Futurum köksfläkt fäst i taket, synlig smuts och damm på fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låg ljudnivå brukar vara trevligt. Bra sugkraft och belysning. Enkla reglage.
Har en Electrolux (finns/fanns motsvarande Husqvarna) med stort ljuddämpande fläkthus och smal synlig "list"i nederkant. Utdragbar kåpa som startar fläkt och belysning. Den uppfyller mina krav. Annars är det huvudsaken att måtten stämmer om du inte tänker byta skåpen också.
Om det nu inte är en sån där som styr ventilationen i hela huset. Då brukar det inte finnas så mycket att välja mellan.
 
BirgitS
Är det verkligen en fläkt med egen motor eller är det en s.k. spiskåpa med motorn på vinden?
Jag undrar eftersom fläkten är väldigt gammal men man kan inte se något utrymme för en motor och på den tiden tog motorn rätt mycket utrymme.

Det brukar finnas en etikett med modellnummer i utrymmet där lampan sitter.
 
Bor ni i eget hus eller flerbostadshus? Om det är det senare brukar man inte få ha fläktmotor.
 
G gww skrev:
Bor ni i eget hus eller flerbostadshus? Om det är det senare brukar man inte få ha fläktmotor.
Ser ut som de bor i eget hus enl bilderna på profilen. Men helt klart något som man borde tagit med från början.

Jag beställde en fläkt från tyskland för ca 3500kr, ingen aning om den är bra. Den var dock hyfsat specad med bra sugförmåga på 650l m3/timme.
Jag får den om några dagar, då ska jag testa den. Har kört balkanstyle (svärföräldrarna bor där) utan fläkt i två-tre veckor, det osar lite väl mycket.

Så sugförmåga, decibel på driften och vad nu annars du vill ha.

https://www.klarstein.se/Vitvaror/K...ranluft-recirkulation-650m-h-LED-vit-Vit.html
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Låg ljudnivå brukar vara trevligt. Bra sugkraft och belysning. Enkla reglage.
Har en Electrolux (finns/fanns motsvarande Husqvarna) med stort ljuddämpande fläkthus och smal synlig "list"i nederkant. Utdragbar kåpa som startar fläkt och belysning. Den uppfyller mina krav. Annars är det huvudsaken att måtten stämmer om du inte tänker byta skåpen också.
Om det nu inte är en sån där som styr ventilationen i hela huset. Då brukar det inte finnas så mycket att välja mellan.
Såg att det är Husqvarna vi har nu. Då var det Electrolux i förra huset. Silence tech står det på fläktlådan. Jo, jag var så nöjd så jag köpte en till detta hus också.

Verkar tyvärr ha utgått.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bullrig-koeksflaekt-electrolux-silence-tech.369602/
 
G gww skrev:
Bor ni i eget hus eller flerbostadshus? Om det är det senare brukar man inte få ha fläktmotor.
Vi bor i eget hus.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Låg ljudnivå brukar vara trevligt. Bra sugkraft och belysning. Enkla reglage.
Har en Electrolux (finns/fanns motsvarande Husqvarna) med stort ljuddämpande fläkthus och smal synlig "list"i nederkant. Utdragbar kåpa som startar fläkt och belysning. Den uppfyller mina krav. Annars är det huvudsaken att måtten stämmer om du inte tänker byta skåpen också.
Om det nu inte är en sån där som styr ventilationen i hela huset. Då brukar det inte finnas så mycket att välja mellan.
Tack för svar
Vi hittade en sådan som på bilden. Skulle den modellen passa? Vet inte om det är en sk "underbyggnadsfläkt" vi har nu.
Vit underbyggnadsfläkt Electrolux EFT60465OW monterad under skåp med specifikationer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R ratax skrev:
Tack för svar
Vi hittade en sådan som på bilden. Skulle den modellen passa? Vet inte om det är en sk "underbyggnadsfläkt" vi har nu.
[bild]
Den ska nog passa. Ska det sitta en täckskiva framför?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den ska nog passa. Ska det sitta en täckskiva framför?
Vit kryddhylla ovanför köksfläkten, sned bild, lutande hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite sned och dålig bild men det sitter en kryddhyllan ovanför fläkten. Då kanske inte fläkten passar ändå?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vårt fläkthus sitter som närmast 125 mm innanför skåpkanten men det är inte säkert att de ser likadana ut idag. Det borde finnas en ritning med fläktens mått hos tillverkaren.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.