Hej!

Mitt första inlägg här så var snälla mot mig ;)

I samband med att jag skulle beställa induktionshäll så frågade säljaren var det var för fas. Hur vet man vilken? Kan man se på kontakten eller nåt sånt? Om jag skulle ha "fel" fas, vad kan man göra åt det?

Riktiga newbie-frågor - men hoppas på snälla svar!
 
T
Du kan inte ha "fel fas" bara olika fas, antingen 1-fas eller 3-fas. Finns induktionshäll för båda.

Hur är din gamla spis/häll inkopplad?
 
Var tacksam för att du hittade en seriös säljare!

En bekant gick och köpte spis, eftersom hon bor i en liten etta så fanns det bara 1-fas. Hon gick till den lokala butiken i stan men fick en 3-fas spis... det gick inge vidare!
 
T
Stenback skrev:
Var tacksam för att du hittade en seriös säljare!

En bekant gick och köpte spis, eftersom hon bor i en liten etta så fanns det bara 1-fas. Hon gick till den lokala butiken i stan men fick en 3-fas spis... det gick inge vidare!
Det var kanske inte enbart säljarens fel!
 
  • Gilla
Herrn87
  • Laddar…
I
Ja. Du kan se på kontakten om det är en 1-fas eller 3-fas anslutning.

1-fas anslutning har två stift och ett jordbleck.
3-fas anslutningen har fyra stift och en 'pinne' i mitten (jord).

Har du fast anslutning får du varken göra från- eller inkopplingen själv.

Men om du bara skruvar loss locket till inkopplingsdosan, kan du räkna 'trådarna' i ledaren. Är de tre till antalet är det en 1-fas (ledare, nolla och skyddsjord). Är de fem till antalet är det en 3-fas (3 ledare, nolla och skyddsjord).

Om du har 3-fasanslutning och en 1-fas spishäll går det att koppla in den på din 3-fasanslutning.

Men har du en 1-fasanslutning och en 3-fas spishäll går det inte att koppla in den med mindre än att tre nya ledare och ny nolla med rätt area dras fram från fördelningscentralen.
__________
Byggaren
 
  • Gilla
Abiel
  • Laddar…
D
imported_Byggaren skrev:
Men om du bara skruvar loss locket till inkopplingsdosan, kan du räkna 'trådarna' i ledaren. Är de tre till antalet är det en 1-fas (ledare, nolla och skyddsjord). Är de fem till antalet är det en 3-fas (3 ledare, nolla och skyddsjord).
Det kan vara bara 4 ledare och ändå vara 3-fas. Då får man dra fram (eller leta fram om det redan finns framdraget) en nolla.
 
I
ridax skrev:
Det kan vara bara 4 ledare och ändå vara 3-fas. Då får man dra fram (eller leta fram om det redan finns framdraget) en nolla.

Alldeles riktigt, men det är fler än tre till 1-fas. Dessutom brukar det finns en överkoppling mellan jord och nolla, dock ej om det finns en jordfelsbrytare installerad vid fördelningscentralen. Fast då fungerar inte 3-fasen ändå :D
______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.