Vi har köpt ett hus byggt på 40-talet, sporadiskt underhållet på 70- och 90-talen. 1,5-plan, med källare under hela huset. Nu skulle vi vilja få en mer luftig och öppen planlösning på nedervåningen. Huset har en murstock mitt i huset, där en oljepanna tidigare var ansluten i källaren, och med en öppen spis på nedervåningen. Vi skulle helst vilja ta bort väggen mellan köket och sovrummet, samt väggen (skrubben) mellan sovrummet och vardagsrummet, och bara "behålla" arbetsrummet. Ev även halvera badrummet genom att ta bort duschen, eftersom ett nytt badrum ska byggas på övervåningen. Väggarna vi vill ta bort är inte särskilt tjocka, ca 10 cm. Hur kan man ta reda på om de är bärande? Eller vem ska man kontakta för att få besked - vet random snickare sådant?

En bostadsritning med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, altan och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Nej en random snickare vet sällan det. Dom kan nog göra en kvalificerad gissning, men sannolikheten är
stor att du kommer få lika många olika svar som personer du frågar. En konstruktör är det som gäller
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En kvalificerad gissning från min sida är att väggen mellan kök och sovrum är bärande. Den bär antagligen golvbjälklaget till övervåningen och kanske även en del av takkonstruktionen. 1.5 planshus har ofta takstolar av en sådan modell (ramverk) som kräver stöd mitt på underifrån.

Jag skulle bli förvånad om det inte var så i ditt fall.
 
  • Gilla
ekobonden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.