Vi har nyss köpt hus som har elpanna och vattenburen golvvärme. Vad jag har förstått så är det ganska bra och ha värmepump kombinerat med golvvärme. Nu har jag börjat titta på en bergvärmelösning men blev nyligen informerad om att "det finns mycket grusåsar i området och då går det inte att ha bergvärme". Stämmer detta? Måste man ha en speciell sorts mark för att kunna installera bergvärme

tacksam för svar.

M v h
L-O
 
LOS skrev:
Vi har nyss köpt hus som har elpanna och vattenburen golvvärme. Vad jag har förstått så är det ganska bra och ha värmepump kombinerat med golvvärme. Nu har jag börjat titta på en bergvärmelösning men blev nyligen informerad om att "det finns mycket grusåsar i området och då går det inte att ha bergvärme". Stämmer detta? Måste man ha en speciell sorts mark för att kunna installera bergvärme

tacksam för svar.

M v h
L-O
Har du golvvärme så fungerar det bra med en Daikins luft/vatten också.

Jag har svårt att tro du får sämre ekonomi med den, om det visar sig att du har långt till berg. Det är ändå aktivt djup under foderrör du ska räkna. Vatten i foderrör avger endast 1/3 energi i förhållande till berg.

Även med berg i dagen, kan Daikin ge bättre ekonomi med dagen elpriser.

Vad är årsmedeltemp alt. DUT för orten?
 
Bor du precis en rejäl grusås kan det bli knepigt - du får mer "onyttig" borrlängd som inte kan utnyttjas. Det kan visserligen kompenseras med djupare borrhål men då blir det dyrare och det är inte säkert att borrarent vill borra så djupt. Alternativt kan man borra flera grundare hål. Det kan förstås vara knepigt att veta djupet till berg i ditt område och exakt vet du förstås inte förrän du borrar, men du kan ju alltid gå in på SGUs Brunnsarkiv och kolla efter brunnar i närheten av dig. Man kan få en viss uppfattning om jorddjupet där om man har tur.
 
Plexus skrev:
Vad är årsmedeltemp alt. DUT för orten?
Hur tar man reda på årstemperaturen? Vad betyder DUT?

Ursäkta för att jag har så dålig koll.
 
Ok, det ser ut som att medeltempen det senaste året låg på 7,5 grC, funkar det bra med en luftvärmepump vid sådana temperaturer?
 
LOS skrev:
Ok, det ser ut som att medeltempen det senaste året låg på 7,5 grC, funkar det bra med en luftvärmepump vid sådana temperaturer?
Det viktigaste med L/L el L/V VP är vilken temp det är då det är som kallast o hur många dagar det är så...
 
Ok, då förstår jag. Tack för svaren!
 
Bor du på en grusås så behöver du inte borra till berget utan du gör en jordbrunn. I en ås är det oftast väldigt goda grundvattenflöden och du får mycket bättre effektivitet en i berget. Man sätter foderrör ner till det ger bra med vatten och där sätts tex ett Jonsson well screen filter med kontunerlig slits.
I falun har det gjorts på sparbankshuset som står på en rullstensås. Satt ner ett rör där man tar upp vatten till pumpen och ett rör där man släpper ner vattnet för att alltid hålla högsta temp på inkommande vatten. Denna lösning var extremt gynnsam då det var artesikt (vattentrycket högre än markytan) och man bara behövde sätta ner ett två meters rör genom garageplattan.
 
Och hur dyr är en sån lösning jämfört med vanlig bergvärme? "Jonsson well screen filter med kontinuerlig slits", det låter inte gratis?
 
Först och främst ska jag säga att det absolut går att bergborra även på grusås. Då man bergborrar så drar man med ett foderrör ner till berget. Då den delen är den dyraste på en borrning och det är generellt är längre till berg på en grusås så blir brunnen dyrare.


Men om du bor på en grusås har du med stor sannolikhet mycket vatten och hög permabilitet i jorden (hur mycket vatten som tillkommer där du bor kan man kolla på en karta och mäta nederbördsområdet) och då kanske det räcker att borra bara 15m i jord och avsluta med ett filter. En sådan borrning blir billigare än en bergborrnig och du kommer få en mycket bättre effektivitet på värmepumpen.

Har du god kvalitet på grundvattnet så pumpar du upp det till värmepumpen och om du har hög permabilitet på marken kan du släppa "använt vatten direkt på backen eller leda det till ett dike. Annars kan man borra en brunn till och släppa ner vattnet där. På detta sätt får du alltid in ett antal plusgrader in i värmepumpen mot för ett berghål som fryser till is under vintern och effekten ökar då mycket på värmepumpen med varmare invatten

Om det visar sig att du har mycket järn i vattnet så är risken stor att järnet fäller ut i värmepumpen och den sätter igen. Men då finns det en värmeväxlare som du kan placera innan värmepumpen (vet inte namnet och exakt hur den funkar) som är rengöringsbar och då riskerar du inte värmepumpen.

Det är många som missar fördelarna med att bo på en ås. I gävle vet jag exempel då dom bergborrat brunn för vattenförsörjniing (om kan knappt spola i toan innan vattnet är slut) fast dom står mitt på gavleåsen som försörjer delar av gävle med dricksvatten. Hade dom avslutat borrnigen i jord och sparat massa pengar i borrkostnader så hade dom haft obegränsat med vatten och till hög kvalitet. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.