Har en bod som ska rivas och då jag tycker det ser ut som ett eternit tak så måste jag fråga här om det är det? Byggt 1973 finns det asbest i taket?
 
Bild
 
  • 1368543221255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förbudet kom 76´ tror jag och det där ser ju onekligen ut som eternit. Jag skulle hantera det som om det vore asbest.
 
Det är asbest. Du får plocka ned det men se till att det inte bryts sönder. Borra inte, slå inte sönder. Använd dammask och demontera varsamt. lämna skivorna till renhållningen. Vattenbegjut skivorna först.
Det finns inga regler om hur man som privatperson tar bort asbesthaltigt material på/i sitt eget hus om det används som privatbostad och man själv bor i huset. Vi rekommenderar dock att man följer våra regler. Det innebär bland annat att eternitskivor vattenbegjuts och tas ned så hela som möjligt och att halvmask med P3-filter och skyddskläder av engångstyp används.
Avfallet ska samlas i täta förpackningar till exempel i plastsäckar som försluts och märks med texten "Dammet är farligt vid inandning. Innehåller asbest". Avfallet lämnas på avfallsanläggning som tar emot asbestavfall, ibland mot särskild avgift. Kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning kan ge upplysningar.
Om en privatperson väljer att sanera själv, innan hantverkare anlitas måste denne förvissa sig om att arbetet är utfört på sådant sätt att inte asbestdamm finns kvar.
se även:
http://www.av.se/teman/Asbest/Privatpersoner/
 
  • Gilla
Lillsnigel och 1 till
  • Laddar…
Då var det som jag trodde, har kollat vart man får lämna i min kommun och hur det ska lämnas. Hade tänkt att vara försiktig, och va ned det helt.
 
Du har redan fått bra tips ovan. Tänk också på att inte dammsuga upp resten eftersom det kan sprida asbestfibrerna ännu mer. Vår kommun kräver dubbel inplastning och att materialet levereras på lastpall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.