Jag ska åka till en granne och hämta lite trädgrenar som ska användas som rökspån. Han har i höstas fällt äpple-, päron- och eventuellt körsbärsträd. Men hur i hela friden vet jag vad som är vad? Kan man känna det på grenarnas lukt? Finns det något sätt man kan se på grenarna vad som är vad?
 
Körsbärsträd har en rödaktig, lite blankare bark. Däremot vet jag inte hur man skiljer på äpple o päronträd.
 
Är träden fortfarande hela så växer päronträd mer rakt upp, medan äppelträd gärna ser ut som krokiga gummor.
 
Tack för de svar jag fått! Träden är alltså fällda, det är rena grenar jag ska plocka bland. Och det ligger lite blandat.
 
Om de ligger som grenar huller om buller kan det vara en tumregel att titta hur mycket de varit beskurna. Körsbär beskär man nästan aldrig så de grenarna har sitt naturliga växtsätt. Äpplegrenarna är småknotiga av all beskärning. Tror päron kan kännas igen på knopparna. Dess knoppar är spetsiga, skotten raka spröt. Medan äppleknopparna är bulliga och även småkvistarna knotiga....
 
Lätt svar.
På äppleträd växer det äpplen.
På päronträd växer det päron.
På körsbärsträd växer det körsbär.
Förstått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.