T
Bor i ett hus byggt -68 och vi flyttade in för 2 år sedan. Vid besiktningen fanns ingen fukt i huset och vi har än inte upptäckt några fukt problem. Alla andra grannar har dränerat sina hus de sista åren och vi sitter bara och väntar på att vi skall upptäcka fukt och behöva dränera. Vi vet inte heller ifall föregående ägare har dränerat och att det därför inte finns någon fukt. Hur kan man ta reda på det? (det har varit en hel del ägare på huset och det enda som finns dokumenterat är en utbyggnad av altan)
 
  • Gilla
Paddez
  • Laddar…
Är huset byggt 68'a så finns det dränering. Sen är det ju en annan sak hur väl den fungerar efter 40 år. Tror man körde med lerrör på den tiden och dessa kan ju lätt glipa varvid rötter mm täpper till.

Men utan problem så finns ju inget riktigt behov av att dränera om, såvida man
inte tänker inreda källaren och vill ha till en utvändig isolering (kan ju iofs redan också finnas). Hade nog gjort som ni hittills gjort, avvakta problem och göra ngt
då.

Dränering är ju aldrig kul.Trädgården bli ett slagfält ...
 
T
Huset är ett sutteränghus där sovrummen är på sutterängdelen. Vårt hus är ett av flera likadana hus som är byggda runt omkring och där flera grannar dränerat. vet att närmaste grannen behöver dränera för det luktar fukt ända ut på gatan när man går förbi.Därför undrar jag ifall man kan ta reda på ifall en dränering har gjorts på 80 el 90 talet?För det låter konstigt om vår dränering skulle hålla om inte våra närmaste grannars gör det.
 
Du kan väl fråga grannarna om de minns något dräneringsarbete.
 
Kanske det går att se någon typ av platonmatta eller isodrän-liknande finns. Det är väl ingen som dränerar om utan att sätta dit något liknande och det har man gjort många år, men inte på 60-talet.
 
T
andersmc skrev:
Du kan väl fråga grannarna om de minns något dräneringsarbete.
Tyvärr är det generationsskifte, därav att alla grannar dränerar sina hus. Så därför känner ingen till historiken på vårt hus.
 
T
mikaelbe skrev:
Kanske det går att se någon typ av platonmatta eller isodrän-liknande finns. Det är väl ingen som dränerar om utan att sätta dit något liknande och det har man gjort många år, men inte på 60-talet.
Ska man försöka gräva en grop utmed husväggen då, hur långt ner behöver man gräva på ett ungefär?
 
Du borde nog inte behöva gräva alls, du borde nog kunna se detta, men kanske nån annan på forumet vet mer om det. Du skulle kunna provgräva, men du skall inte behöva gräva så djupt.

Kan du inte kontakta de förra ägarna om de vet nåt om det gjorts nån omdränering?

Vi skall dränera om vårt hus. Det byggdes 1956 och har aldrig dränerats om förutom att man kopplade på en ny dränering till den gamla vid en tillbyggnad på 80-talet. Efter det har man byggt ett uterum, 2001, och nu är det fruktansvärt trångt att komma åt för en omdränering på en sida. Hur tänker man egentligen? Varför passar man inte på att dränera om hela huset innan man gör såna här stora jobb?
 
T
mikaelbe skrev:
Du borde nog inte behöva gräva alls, du borde nog kunna se detta, men kanske nån annan på forumet vet mer om det. Du skulle kunna provgräva, men du skall inte behöva gräva så djupt.

Kan du inte kontakta de förra ägarna om de vet nåt om det gjorts nån omdränering?

Vi skall dränera om vårt hus. Det byggdes 1956 och har aldrig dränerats om förutom att man kopplade på en ny dränering till den gamla vid en tillbyggnad på 80-talet. Efter det har man byggt ett uterum, 2001, och nu är det fruktansvärt trångt att komma åt för en omdränering på en sida. Hur tänker man egentligen? Varför passar man inte på att dränera om hela huset innan man gör såna här stora jobb?
Vi har oxå samma problem, någon gång under 90 talet byggde den som ägde då en stor altan med tak och där ena väggen är en tegelvägg, borde de inte ha dränerat då innan man byggde denna.

Som jag skrev i början så har det varit så många ägare av huset att de som ägt huset senast inte vet vad som är gjort eller ej.Vi pratade med ägaren som hade huset innan de vi köpte av men de visste inte heller ngt.Dessa två föregående ägare har bara bott i huset från 2002 fram till 2008.
 
En dränering senaste 10-15 åren borde ha kompletterats med platonmatta alla fall, senare dränering borde ha isolering typ isodrän istället.
Dom 2 metoderna kan Du se om Du gräver lite längs med väggen, är det korrekt gjort så hittar Du en list som leder ut vattnet utanför platon/isodrän. På platon ska listen ligga under markytan men inte mer än max 1 dm, grannarna med isodrän har listen synlig ser ut som ett fönsterbleck ungefär.
Har Du nåt av dom här systemen så borde rimligtvis även dräneringen och V/A vara bytt till nytt.
Annars kommer Du att ha betongväggen med en svart massa på, nån typ av asfalt i så fall och då är det dags att börja planera för det skitigaste och tristaste jobb jag har gjort på ett hus :O:( lägga ny dränering + isolering, dagvatten, V/A.
Men ett suterränghus kan klara sej länge beroende på hur marken är beskaffad under och bredvid huset så jag skulle bara göra det om jag antingen fick fuktproblem eller tänkte rusta boendedelen i källaren.
 
T
Jan-Å skrev:
En dränering senaste 10-15 åren borde ha kompletterats med platonmatta alla fall, senare dränering borde ha isolering typ isodrän istället.
Dom 2 metoderna kan Du se om Du gräver lite längs med väggen, är det korrekt gjort så hittar Du en list som leder ut vattnet utanför platon/isodrän. På platon ska listen ligga under markytan men inte mer än max 1 dm, grannarna med isodrän har listen synlig ser ut som ett fönsterbleck ungefär.
Har Du nåt av dom här systemen så borde rimligtvis även dräneringen och V/A vara bytt till nytt.
Annars kommer Du att ha betongväggen med en svart massa på, nån typ av asfalt i så fall och då är det dags att börja planera för det skitigaste och tristaste jobb jag har gjort på ett hus :O:( lägga ny dränering + isolering, dagvatten, V/A.
Men ett suterränghus kan klara sej länge beroende på hur marken är beskaffad under och bredvid huset så jag skulle bara göra det om jag antingen fick fuktproblem eller tänkte rusta boendedelen i källaren.
Vi kommer göra om garaget (som är ingbyggt i sutterängplan) till sovrum nu i sommar så vi kommer ju till viss del rusta boendedelen. Det vi har upptäckt är att huset är insprängt i berg lite här och var och det kanske kan förklara varför inte vi har samma fukt problem som grannarna runt omkring med samma modell av sutteränghus.
 
tinajade skrev:
Vi kommer göra om garaget (som är ingbyggt i sutterängplan) till sovrum nu i sommar så vi kommer ju till viss del rusta boendedelen. Det vi har upptäckt är att huset är insprängt i berg lite här och var och det kanske kan förklara varför inte vi har samma fukt problem som grannarna runt omkring med samma modell av sutteränghus.
Jag skulle nog säga att risken är högre för fuktproblem om huset ligger insprängt i berg, för då kan man vara säker på att någon dränering inte finns. Om det finns sprickor i berget kan vatten rinna fram som sedan kan tränga in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.