Kontakt till en testcykel med enklare display trådarna var av till kontakten, hur vet jag vilken tråd som är till vilken, är en transformator 220 v som ger ut 6v, det är tre trådar på kontakten, två på ledningen från transformator
 
  • Defekt kontakt med tre synliga trådar mot en metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser DC-jacket ut från andra hållet?

En arbetshypotes är att lila tråd går till mittstiftet och bägge vita trådarna går till "ringen". Ringen har troligen en brytande funktion för att koppla bort batterierna när batteriemilatorn används.

Edit: Är nog vit & grå tråd istället för två vita.
 
  • Gilla
björnuf och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser DC-jacket ut från andra hållet?

En arbetshypotes är att lila tråd går till mittstiftet och bägge vita trådarna går till "ringen". Ringen har troligen en brytande funktion för att koppla bort batterierna när batteriemilatorn används.

Edit: Är nog vit & grå tråd istället för två vita.
En är lila en grå o en vit
 
Ta ditt mätinstrument och summra eller ohm mät. Sätt den ena proben mot metallhöljet på kontakten. = Dc minus
De andra två är Dc plus konstant och Dc plus On/Off.
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
Om trådarna gått av är det väl bara att skarva ihop dom igen? Måste man reda ut vilken funktion de har?
 
Tomture61
useless useless skrev:
Om trådarna gått av är det väl bara att skarva ihop dom igen? Måste man reda ut vilken funktion de har?
Lite beroende på vart de gått av , mitt på eller direkt vid kontakten så blir det olika lätt / svårt att laga .
Att gå efter färger för att lista ut vad som är vad är ingen bra ide .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite beroende på vart de gått av , mitt på eller direkt vid kontakten så blir det olika lätt / svårt att laga .
Att gå efter färger för att lista ut vad som är vad är ingen bra ide .
Gått av vid kontakt var två stupar kvar svarta, kan kanske vara krympslang ska ta en bild på framsidan av kontakten, samt lossa vid display se om det är liknande där, tacksam för råd.
 
Det brukar vara minus på ytterkontakten på dessa kontakter.
Vet ej om det hjälper dig. Lite oklar beskrivning, men ledarna har ju sin färgsättning, koppla ihop "färg mot färg".
 
E etompau skrev:
Det brukar vara minus på ytterkontakten på dessa kontakter.
Vet ej om det hjälper dig. Lite oklar beskrivning, men ledarna har ju sin färgsättning, koppla ihop "färg mot färg".
Ja jag tar en bättre bild när jag kommer hem,tänkte på om jag kopplar ihop med fel, bränner jag då
 
Elektroniken borde vara skyddad mot fel polaritet, men om det är nåt billigt från Kina så vet man aldrig...
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elektroniken borde vara skyddad mot fel polaritet, men om det är nåt billigt från Kina så vet man aldrig...
Nej tack för svar, får kolla mer i EM
 
useless useless skrev:
Elektroniken borde vara skyddad mot fel polaritet, men om det är nåt billigt från Kina så vet man aldrig...
Jag lödade fast trådarna för att ha något att utgå från ej rätt alltså,de yttersta i kretskortet vit grå lila kommer från kontakten, mvh Ulrik
björnuf björnuf skrev:
Nej tack för svar, får kolla mer i EM
 
  • Flerfärgade kablar lödda fast på ett grönt kretskort, med lödning närmast kontakten markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lödad trådkoppling med vit, grå och lila trådar vid kretskortets kant, nära en spiralformad fjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lödda trådar i färgerna vit, grå och lila utgående från ett kretskort på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
björnuf björnuf skrev:
Ja jag tar en bättre bild när jag kommer hem,tänkte på om jag kopplar ihop med fel, bränner jag då
 
  • Avklädd ände av en elkontakts kabel med exponerade ledare mot ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På jacket hänger svart & grå ihop, på så aätt att de har samma polaritet, den ena kommer från batterierna, andra går till enheten.
Vi är mittenstiftet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På jacket hänger svart & grå ihop, på så aätt att de har samma polaritet, den ena kommer från batterierna, andra går till enheten.
Vi är mittenstiftet.
Jag tog en ny bild, vit o grå ska byta plats då el grå är mer i mitten
 
  • Avskalade ändar av vit och lila elektrisk kabel fästade till en anslutning med skruvar på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.