Bor i ett hus från 20-talet. 1 1/2 plans med källare, stomme och innerväggar i tegel, det kan mycket väl vara orginalputs även om det verkar osannolikt, det är inte mycket modernisering som skett i källaren.

Håller nu på med ena rummet i källaren som skall bli badrum. 1 yttervägg (oisolerad), två innerväggar (putsad tegel), samt en innervägg som kommer bli nybyggd (stålreglar och våtrumsskivor)
Den nya väggen kommer fuktspärras och kaklas och där kommer badkar och dusch finnas. Den ena innerväggen som delvis kommer vara i duschutrymmet är all puts nerknackad, här kommer jag nog fästa våtrumsskiva för kakling. Men ytterväggen och den sista innerväggen återstår, tanken var att dessa skulle målas (kanske kakla) men först måste de repareras och putsas släta oavsett hur jag väljer att gå vidare.

Nästa steg verkar vara att jag måste veta vad för puts/färg jag har idag. Har läst lite olika trådar om kalkputs, silikatfärg etc och det diskuteras ofta vilka material som passar eller inte. Eftersom putsen på de flesta ställen sitter benhårt hade jag hoppats på att kunna knacka ner lös puts, reparera och måla allt igen (alternativt kakla).

- Finns det några enkla medel att få reda på vilken färg / puts som sitter idag?
- Om det nu t.ex. är kalkputs och silikatfärg (eller kalkfärg kanske) kan jag slätputsa och eventuellt måla på detta då, eller måste all färg skrapas bort?
 
Ingen som har några tips? Hörde av en bekant att om det var silikatfärg kunde man bara prima väggen och putsa upp allt utan att dra ner färgen?
 
Skulle tro att det går bra att putsa på den färgen. Om du ritsar i färgen och färgen släpper i stora flagor är det någon annan färg än silikat eller kalkfärg, kalk/silikatfärg är mer homogent med underlaget och borde bli som pulver eller liknande färgat sand när du ritsar.
 
OK, tack, att det inte är plastfärg hade jag nog redan på känn, men det är precis som du beskriver, det är näst intill som att putsen är "infärgad" dvs det går nog knappt att få av färgen utan att knacka ner putsen (som sitter berget där det inte har mer eller mindre lossnat a sig själv pga fuktpåverkan). Gnuggar man på färgen med fingret så blir man vit på fingertoppen.
 
MMR skrev:
Gnuggar man på färgen med fingret så blir man vit på fingertoppen.
Då är det troligtvis ej silikatfärg. Silikatfärg har ingen glans och liknar kalkfärg men kritar knappt och löser sej inte i vatten.

Kan vara kalk eller limfärg om den blir mörk, fuktig av vatten. Prova med fuktig finger :). Dom färger går att tvätta bort med vatten ändå till ren puts .

Kritar den men inte löser sej med vatten så kan det vara en gammal kritande linoljefärg som man också använde till putsade väggar som skulle tåla stryk. Linoljefärg sitter som berget på putsen.

Brinner det och luktar plastigt så är det någon av dom nyare färger typ sockel- betongfärg.

Hade faktiskt både limfärg och linoljefärg i min suteräng-källare och många m2 av en modernare plastfärg som satt alldeles för bra på torra ytor men bubblade och drog med sej litet av putsen/sanden på dom fuktiga :).
Hoppas det kan hjälpa att lista ut vad du har på väggar
gaia
 
  • Gilla
Ensimon
  • Laddar…
Tack så jättemycket för "guiden", skall ner och och kolla de tre aktuella väggarna senare ikväll!
 
Hmm, inget som riktigt passar på din beskrivning. Den kritar lite som torr (men inte alls mycket), och den går att gnugga bort med vatten och en disksvamp men det är inte lätt, gnuggade ett bra tag men jag fick aldrig bort färgen ordentligt, däremot löste den sig för svampen blev vit och på fingrarna kändes det nästan som när man tvättar bort fog, en väldigt mjuk mjölkig vätska. Skrapade lite med en rakblad och det lilla som släpper är nästan som att riva riktigt hård lagrad parmesan, små, små spån. Mörk blir den inte av vatten. Men isst, det skulle kanske kunna vara linoljefärg, eller är den helt omöjlig att få bort med vatten?
 
Följdfråga, om det skulle vara lineoljefärg, kan man putsa på den? Både färg och puts sitter som berget på väggarna så har jag kunnat prima och putsa direkt hade det varit guld.
 
Lyfter tråden en sväng för att se om någon kan svara på mina sista frågor?
 
Jag skulle ha dragit så många spår genom "färgen" in i putsen som orken tillät:)
Brukar gå bra med klyksidan på en skapligt vass kofot, det slutar dock ofta med att mycket vill ha mer så man drar ner all "färg":D
 
MMR skrev:
Hmm, inget som riktigt passar på din beskrivning. Den kritar lite som torr (men inte alls mycket), och den går att gnugga bort med vatten och en disksvamp men det är inte lätt, gnuggade ett bra tag men jag fick aldrig bort färgen ordentligt, däremot löste den sig för svampen blev vit och på fingrarna kändes det nästan som när man tvättar bort fog, en väldigt mjuk mjölkig vätska. Skrapade lite med en rakblad och det lilla som släpper är nästan som att riva riktigt hård lagrad parmesan, små, små spån. Mörk blir den inte av vatten. Men isst, det skulle kanske kunna vara linoljefärg, eller är den helt omöjlig att få bort med vatten?
Då kan det vara något modernare plastfärg :). Definitivt inte linoljefärg om den löser sej i vatten. Skrappa litet och värm/bränn och lukta på. Då blir det lettaste att reparera alla hål och måla över med samma färg :)
gaia
 
Tack för alla råden. Det blev en vända till på väggarna, en kraftigt golvskrapa och borrhammare

Ytterväggen är helt klart reparerad (putsad och målad) på ett ställe men inte ett annat. Rummet har tidigare varit två förråd och väggen mellan dessa har jag rivit och flyttat för att få ett större rum. På bifogad bild så är den vänstra delen klart nyare, antagligen cement eller KC för det är benhårt. De färgflagor som jag fick loss brann och sotade så det är nog en plastfärg, jag har lyckats att skrapa den hyggligt ren. Högra sidan är också mer eller mindre rensad på färg och puts, men här är en mycket klenare puts. Man ser i skiten att det är två lager, det understa är nog kalk, grunden till huset är nog lagt ca 1918, som ni ser är jag inne på grundmuren som består av sten och någon puts.

Nu kan det nog kvitta vilken färg som en gång fanns, nu känns det som viktigare att putsa med "rätt" puts, vad kan jag tänkas använda för att reparera denna väggen? Skall jag köra kalk eller KC eller annat? Väggen behöver inte bli len som babyhud, utan i slutändan får det gärna bli lite "källare" av det, väggen skall bara målas.

Jag har även en innervägg som jag tagit ren från puts, den är däremot tegel, jag har hört att man heller inte får använda för start puts på gammal tegel, det finns risk att man spräcker det? Det handlar om någon enstaka kvm som skall putsas. Tips?
 
  • IMG_3406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna en vända för att se om någon kan hjälpa mig med mina sista frågor om val av puts.
 
L
Hej!

Hur det gick och hur gjorde du? Håller på med liknande renovering.

Mvh,
Jonas
 
Där kom den upp igen, snabbt man glömmer. Jag kollade lite på byggmarknaden och då blev jag rekommenderad "Puts och Murbruk C" (Finja) som en gyllene medelväg, inte för hård, inte för mjuk, och det håller fortfarande ihop i alla fall.

Detta var mitt första "putsprojekt" och det blev väl ok, hade ingan ambition att få ett 100% slätt resultat, isåfall hade jag nog fått gå på och bredspackla ytan. Lite böljande och levande vägg passar bra med det i övrigt väldigt kantiga och "sterila" badrummet, på sista bilden kvarstår nog en strykning. Bifogar lite fler bilder.
 
  • IMG_3623.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.