När jag går in på aktivitetshanteraren så tycker jag att jag har onödigt många processer igång, många av dem har oxå väldigt stor minnesanvändning.Jag har flera som ligger på över 20000kB och en del ända upp mot 90000kB är detta helt i sin ordning eller ligger det nåt i mina farhågor???

Skulle även vilja veta hur jag får fram vilka processer som startar automatiskt när jag knäpper på datorn..
Tack på förhand // Mixar´n
 
Högerklick på "den här datorn" Sedan "hantera". Vidare till "Tjänster och program", sedan till "Tjänster". Där ser du vad som startar automatiskt, manuellt, eller inte alls.

Du ska dock inte lattja med detta om du inte vet vad du håller på med, det brukar sluta med en total ominstallation.
 
Ok, Consensus!!!
Ska inte lattja med detta, promise :surprised: men är det normalt med så här stor minnesanvändning???
Tack för hjälpen// Mixar´n
 
Snailman
min är nog inte normal...

103 processer - mest minne tar en iexplore med 615 000 kB

totalt används 6,56 gig av 8 gig minne...
 
När jag går in på aktivitetshanteraren så tycker jag att jag har onödigt många processer igång, många av dem har oxå väldigt stor minnesanvändning.Jag har flera som ligger på över 20000kB och en del ända upp mot 90000kB är detta helt i sin ordning eller ligger det nåt i mina farhågor???
Den minnesanvändning du ser i Aktiviteshanteraren är normalt "working set" vilket lite förenklat är minne som processen använder, men även avallokerat minne som processen har frigort och inte längre använder samt minne som delas mellan flera processer som är igång.

Om ledigt (fysiskt minne) i datorn ramlar ner under 10 MB kommer windows trimma icke använt minne från processernas working set. Om det finns mer än 10 MB kvar så stannar minnte kvar i working set:et så att processen snabbt kan allokera det igen.

Working set:et trimmas även om man minimerar ett fönster.

Så en eller flera processer kan utan vidare ha ett working set på en halv gig utan att det är nått fel eller problem.
 
Redigerat:
Mixarn>Inte för att vara elak eller vilja starta något flamewar så är den frågan rätt typisk när man kör windows. Folk som kör unix i någon form upplever oftast inte detta som något problem.

Det andra bekymret brukar vara defragmentering, något som är helt onödigt att bekymra sig om med unixliknande system.

/Kent
 
Nu är jag lagd åt samma håll som Snickarboden men använder Windows också :)

Kolla med Process Explorer som finns att ladda ner här: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Då kan man dessutom se om det finns föräldra-processer, dvs sådana som startar andra processer....t.ex. om man kör Firefox och går in på en sida där en Java Applet finns, då startar Firefox en barn-process som heter java.exe osv osv
 
Det andra bekymret brukar vara defragmentering, något som är helt onödigt att bekymra sig om med unixliknande system.
Ext2/3, dvs. dom vanligaste filsystemen i *nix världen har samma chans att fragmentera en fil som NTFS.
 
Roar>Ja och vad i hela världen spelar det för roll i ett fleranvändarsystem?

/Kent
 
Roar>Ja och vad i hela världen spelar det för roll i ett fleranvändarsystem?
Om filer blir fragemnterade eller inte har inte ett skvatt med om det är flera användare i ett system eller inte. Jag ut gick från att du försökte insinuera att ett Unix filsystem inte fragemnterar filer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.