Hej,

Vi funderar på att placera ett attefallshus på tomten. Men hur vet jag var det får stå? Verkar finnas många krav att hålla koll på.

  • Detta är ej detaljplaneområde
  • Strandskydd gäller på halva tomten — ska man själv sätta sig och uppskatta avståndet från vattnet och rita på en karta?
  • 4,5 m från tomtgränsen
  • 8 m från andra byggnader (pga brand)

Finns det annat som spelar in? Och finns det någonstans en sammanställning av kraven, kanske rentav en visualisering?
 
Glöm inte ”i omedelbar närhet” till huvudbyggnaden också 😉
 
  • Gilla
arvidarvid
  • Laddar…
A arvidarvid skrev:
Hej,

Vi funderar på att placera ett attefallshus på tomten. Men hur vet jag var det får stå? Verkar finnas många krav att hålla koll på.

  • Detta är ej detaljplaneområde
  • Strandskydd gäller på halva tomten — ska man själv sätta sig och uppskatta avståndet från vattnet och rita på en karta?
  • 4,5 m från tomtgränsen
  • 8 m från andra byggnader (pga brand)

Finns det annat som spelar in? Och finns det någonstans en sammanställning av kraven, kanske rentav en visualisering?
Attefall utanför detaljplan finns väl inte? Du behöver kanske inte ens bygglov? Vad säger områdesplan/kommunen ? Finns det många grannar?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Attefall utanför detaljplan finns väl inte? Du behöver kanske inte ens bygglov? Vad säger områdesplan/kommunen ? Finns det många grannar?
Yes, bygglovsbefriad är den, men det betyder väl inte att kommunen lämnar walk over helt vad jag förstår? Behövs någon anmälan i alla fall.

Tänkte mest om det finns någon kunskapskälla som samlat alla krav man behöver ta ställning till på samma ställe? Jag upptäckte nya lite eftersom, vilket inte kändes bra.
 
Nja , utanför detaljplan kan du ibland bygga komplementsbyggnad utan bygglov eller bygganmälan beroende av kommunens bestämmelse.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja , utanför detaljplan kan du ibland bygga komplementsbyggnad utan bygglov eller bygganmälan beroende av kommunens bestämmelse.
Gäller det att kolla aktuell kommuns hemsida, alternativ kontakta dem? Eller finns dessa variationer i bestämmelser dokumenterade centralt någonstans?
 
A arvidarvid skrev:
Gäller det att kolla aktuell kommuns hemsida, alternativ kontakta dem? Eller finns dessa variationer i bestämmelser dokumenterade centralt någonstans?
Ring kommunen om du inte hittar på hemsidan. I min hemkommun får man bygga en viss procent(eller Max BYA) beroende av huvudbyggnadens yta som komplementsbyggnad utan bygglov.
 
  • Gilla
arvidarvid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.