Har noterat att minst ett par innerdörrar har börjat slå i dörrkarmen på ett sätt de inte gjorde tidigare. Jag har förstått att detta i värsta fall kan vara ett tecken på sättning i grunen, men hur vet man det? Den ena dörren är en ny (karm och dörrblad) och i markplanet. Den andra är en originaldörr till gästtoaletten i källaren och mer skev (går inte att stänga åtminstone inte utan våld).

Förutsättningar: Lättbetonghus från 65 på betongplatta. Suterräng. Fasad i tegel.

Huset omdränerat på två sidor för ca fem år sen (innan vi flyttade in). Av nån anledning drogs avvattningen till en stenkista på tomten istället för ut i gatan som grannarna gjort. Sen vi flyttade in har en bärande vägg i markplanet ersattes med bärande balk för två år sedan av en firma jag upplevde som seriös. Värmekälla bytt från oljepanna till bergvärme förra sommaren. Nytt betongtegeltak lagt i år (huset därmed lite tyngre eftersom de gamla pannorna var "papperstunna").

Min pappa föreslog att felet kan vara dörrarna svällt efter att vi bytt värmekälla och fått sämre självdrag (en paxfläkt installerades nu i dagarna i badrum markplan, kanske behövs det även i källaren).

Jag kan för lite om det här men vill slippa oroa mig. Vad kan jag göra eller vem ska jag kontakta? Vad kan det kosta att få kollat? Tacksam för all hjälp!
 
S
finns inte många hus utan sättningar.
jag skulle tro att det är just som din pappa säger.
 
Inte märkt att det skulle kännas fuktigare i huset utom i badrummet uppe då innan fläkten kom in. Kan man märka sånt? Kan man mäta fuktnivån (inte för att jag har nåt ref värde), och säga om den är för hög?

Hur årstidsberoende är sånt här (fukt och svällande dörrar)?
 
Köp en "väderstation" på Clas O. Den mäter relativ fuktighet.
Självdrag är värdelöst.Montera riktig mekanisk frånluft som går 24/7 och som har rätt flöde så mår både du och huset bättre.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Köp en "väderstation" på Clas O. Den mäter relativ fuktighet.
Självdrag är värdelöst.Montera riktig mekanisk frånluft som går 24/7 och som har rätt flöde så mår både du och huset bättre.
Fredrik
Hej Fredrik!

Bra idé med Claes O. Men vad är rimliga värden för relativ luftfuktighet då?

Riktig mekanisk frånluft säger du. Skulle det hjälpa med ytterligare en Intellivent paxfläkt (kontinuerlig gående) i väggen i källaren eller måste det till nåt annat?
 
Redigerat:
I skrivande stund har jag 20grader inne och 42%rf.
Ute regnar det.
Vad gäller ventilation är jag förespråkar av fläktar som sitter på taket och går dygnet runt.
Dessa ska vara korrekt justerade till att byta hälften av all luft varje timme.
Detta är inget pax,intellivent och allt vad de heter fixar.
Möjligt att flödet räcker till men det går inte att justera in korrekt.
För att det ska fungera krävs det att luften kan cirkulera under innerdörrarna.
Läs på lite om hur mekanisk frånluft ska vara konstruerad.Jag tror att jag beskrivit det i ett antal inlägg.
Fredrik
 
Tack Fredrik! Ska läsa på lite. Att det blev paxfläkt och ny kanal från badrummet var för att gamla ventilationen går i eternitrör som ju inte är speciellt täta. Dessutom mynnar de ju ut bredvid rökkanalerna i skorstenen och där kan man väl knappast sätta en fläkt, den lär ju brännas upp?

Får fundera ut nån lösning att komplettera med. Kanske framförallt källaren som är intressantare då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.