Bänkskåpen verkar vara samma mått som IKEA. Men överskåpen är lite kortare.

Hur vet jag med bestämdhet om IKEAs luckor verkligen passar till mina underskåp? Antar att det inte räcker med att måtten är likadana. Gånggärn, bredd mellan hål (mm?) måste väl också stämma?

Kan jag mäta mig fram till hur väl det passar?

Luckor till överskåp har jag ev. tänkt att kapa i överkant. Men vet ej om det räcker. Man kanske måste göra nya hål m.m.?
 
Tyresö
Det jag alltid har hört är att Ikea har sina egna mått på köksmoduler och att det inte går att kombinera Ikeas kök med något annat fabrikat.
 
Mät dina skåp hemma, mät ven hålavståndet inne i skåpen mm och åk sen till IKEA och mät i varuhuset. :rolleyes:
 
Tyresö skrev:
Det jag alltid har hört är att Ikea har sina egna mått på köksmoduler och att det inte går att kombinera Ikeas kök med något annat fabrikat.
Fast det kan ju vara så att jag har IKEAskåp. Men 20 år gamla, därför passar inte måtten helt på alla skåp. Men hur vet jag med bestämdhet? (helst utan att åka till IKEA).
 
Tyresö
Låter som att du ska skicka ett meddelande till: "Paul-Staffanstorp" här på forumet, det är nog ett specialområde för honom.
 
Thomas59
Begränsningen ligger delvis i att IKEA kanske inte har alla de skåpbredder du behöver och som du själv skriver att vissa skåp kan ha avvikande höjd. Givet att du hittar luckor med de skåpbredder du behöver är det inga problem och är det överkåp kan man, som du skriver, i vissa fall kapa i överkant. Gångjärnen är normalt inga problem. Stämmer inte hålbilden är det bara att borra nya. Gör en mall om det är många luckor.Vad som kan skilja är tex tjockleken på stommen. Satte själv IKEA-luckor på ett HTH-kök. HTH-köket hade tunnare stomme men samma yttermått. Invändiga avståndet mellan stomsidorna var därför 4 mm större. Vad gäller gångjärnen räcker justeringsmånen väl till så det var inget problem. Hyllplanen från Ikea blev av samma skäl lite smala men inget som stör. Lådskenorna fäste jag med två 1mm brickor som distans på var sida. Funkade fint.
 
Men finns det någon info någonstans om hur ikeas skåpluckor ser ut på baksidan? Var exakt sitter hålen.

Den enda info jag hittar är att de är 2 cm tjocka.

Och sedan behöver jag info om hur tjock stommen är, så att jag kan jämföra med min stomme. Jag vet som sagt inte vilket märke jag har. Jag gissar på marbodal, men är inte helt säker.

Bredderna verkar stämma. Och det verkar ju vara det viktiga. Höjden stämmer på underskåpen, men inte på överskåpen. Så då borde man kunna kapa (om allt fungerar tänkte jag nog köpa högblanka vita luckor - men det har väl inte någon betydelse för själva kapningen. Alla sorter borde ju gå att kapa?)
 
Thomas59
kia2 skrev:
Men finns det någon info någonstans om hur ikeas skåpluckor ser ut på baksidan? Var exakt sitter hålen.

Den enda info jag hittar är att de är 2 cm tjocka.

Och sedan behöver jag info om hur tjock stommen är, så att jag kan jämföra med min stomme. Jag vet som sagt inte vilket märke jag har. Jag gissar på marbodal, men är inte helt säker.

Bredderna verkar stämma. Och det verkar ju vara det viktiga. Höjden stämmer på underskåpen, men inte på överskåpen. Så då borde man kunna kapa (om allt fungerar tänkte jag nog köpa högblanka vita luckor - men det har väl inte någon betydelse för själva kapningen. Alla sorter borde ju gå att kapa?)
Stämmer inte hålen för gångjärnen borrar du bara nya. Stomtjockleken spelar ingen roll (i alla fall inte för skåpdörrarna) om yttermåttet stämmer.
 
Låna en IKEA-dörr av grannen och kolla.
 
Eller åk till ett IKEA-varuhus och mät på deras luckor. Det har jag gjort.
 
Nu har jag mätt alla mina skåp.

Mellanrummet mellan hålen är exakt samma som på IKEA.

Mina skåp är:
39,6 x 69,4
57,9 x 69,4
39,6 x 85,6
59,6 x 69,4
59,6 x 85,6
59,6 x 40,7
59,6 x ca 211

Av ovanstående luckor så säljer endast IKEA
39,6 x 69,4
59,6 x 69,4

Många av luckorna går att få tag på med rätt bredd, men för höga (så att man måste kapa)

Två av luckorna verkar inte gå att få tag på alls
57,9 x 69,4 - fel bredd
59,6 x ca 211 - rätt bredd, men höjden är fel. IKEAs maxhöjd är endast 195 cm (kan det verkligen stämma?)

Tjockleken på mina luckor är 1,6 cm. Men IKEAs är 2 cm.

Kontentan verkar vara att jag inte kommer kunna använda mig av IKEAs luckor. Eller?

Jag undrar fortfarande vem som tillverkat mina luckor. Hur kan jag ta reda på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.