Hej och tack i förhand för hjälpen.

Vi har tagit över min frus pappa hus och vi vet inte om en 400v spis fungerar ska kopplas eller vi behöver en 230v istället Uttåget i köket och elskåpet ser ut enlig bilderna.

Tack igen!
 
  • Öppen eluttag utan frontplatta, kablar och anslutningar synliga, installationsarbete, säkerhetsrisk, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsschema med handskriven text och ampere-angivelser för olika elektriska kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad, beige Perilex-uttag, slitet, USB-port, kablar, smuts, skruvar, inget pluggat, elektriskt komponent, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre säkringsskåp med porslinssäkringar och säkerhetsinstruktioner för växelström, installationsmaterial ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillkalla elektriker! Det där eluttaget klarar inte 20a, vilket det står på säkringstavlan, med risk för brand.

Väldigt märklig installation, så det bör undersökas och justeras så att säkring, kabel och uttag stämmer med varandra först och främst.
 
Jag ser inga konstigheter här än att gruppförteckningen är gammal och behöver uppdateras.

Perilexuttaget ser ut att vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord. Kanske är denna ledning flyttad till grupp 5?

Om detta går att lita på så kan ni välja spis helt fritt, 400 V eller 230 V spelar ingen roll. Se bara till att få en spis med en perilexstickpropp.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Tillkalla elektriker! Det där eluttaget klarar inte 20a, vilket det står på säkringstavlan, med risk för brand.

Väldigt märklig installation, så det bör undersökas och justeras så att säkring, kabel och uttag stämmer med varandra först och främst.
Och det är du säker på? 4mm2 ledararea räcker för hur mycket ström?
 
Fairlane
Välkommen till forumet.
Uttaget du har är specificerat för 16A, medan tavlan som tidigare skribent skrivit anger 20A. Å andra sidan verkar man numrerat om centralen också, och jag tycker det ser ut att sitta en 10A säkring så det är lite otydligt. Sitter det en 10A säkring skulle inte jag vara orolig för en brand i uttaget bara för att det står 20A på tavlan.

Om du kan ha en 230V spis beror på om det finns nolla framdraget eller inte. Öppna dosor, följa ledningar och mäta är rekommendationen, om man kan, annars ta hjälp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är en nolla ansluten i uttaget, då skulle jag bli väldigt förvånad om den inte var ansluten i centralen.
 
Fairlane
Låter rimligt, nu när även jag tittar på första bilden också.
 
Enda sättet att veta är att mäta.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Har du 25A eller mer in i huset?
Verkar väldigt mycket och dyrt.
En fas till pannan 25A?
 
T Trollskidan skrev:
Har du 25A eller mer in i huset?
Verkar väldigt mycket och dyrt.
En fas till pannan 25A?
Den pannan är nog ersatt med luft/vatten-pumpen.
 
S Svante Svenson skrev:
Tillkalla elektriker! Det där eluttaget klarar inte 20a, vilket det står på säkringstavlan, med risk för brand.

Väldigt märklig installation, så det bör undersökas och justeras så att säkring, kabel och uttag stämmer med varandra först och främst.
Ta
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.
Uttaget du har är specificerat för 16A, medan tavlan som tidigare skribent skrivit anger 20A. Å andra sidan verkar man numrerat om centralen också, och jag tycker det ser ut att sitta en 10A säkring så det är lite otydligt. Sitter det en 10A säkring skulle inte jag vara orolig för en brand i uttaget bara för att det står 20A på tavlan.

Om du kan ha en 230V spis beror på om det finns nolla framdraget eller inte. Öppna dosor, följa ledningar och mäta är rekommendationen, om man kan, annars ta hjälp.
D Dilato skrev:
Den pannan är nog ersatt med luft/vatten-pumpen.
Nej, det är 16A som jag förstår. Därför tänkte jag också att det var konstig med 20V. De säkringrarna som är på är faktisk 10A.

Tack allihopa för svaren. Även om vi ska koppla en 400V vi har kontaktat en elektriker så sätta ordning på allt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad sitter det för passdel?
 
R Ruben Garcia skrev:
Ta



Nej, det är 16A som jag förstår. Därför tänkte jag också att det var konstig med 20V. De säkringrarna som är på är faktisk 10A.

Tack allihopa för svaren. Även om vi ska koppla en 400V vi har kontaktat en elektriker så sätta ordning på allt.
Be honom kolla över panelen så du vet vad som är vad och rätt säkringar
Vet av egen erfarenhet hur fel de kan bli.
Köpte ett av familjen ägt hus skulle ha familjemiddag. Då gick en säkring. Ingen trasig varken i källaren eller ute på stolpen.
Då säjer min far. Har du kolla i garderoben uppe???? Då fanns det ytligare en panel där med säkringar. PUUUUU
 
Den är röd
D Daniel 109 skrev:
Vad sitter det för passdel?
 
Det var lite udda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.