Installerade en Daikin Altherma Geo 3, 10 KW för ca 3 månader sedan. Borrhålet är 200 meter djupt. Flertalet grannar har också borrat. Dock ingen närmre än 20 meter från borrhålet. Pumpen ska enligt uppgift kunna parera närliggande borrhål och funka bra på grunda borrhål.

När jag kollar på förbrukad/producerad värme ligger den på 2150/5250 kWh (värme ut är därmed knappt 2,5 av förbrukningen). Enligt uppgift skulle COB ligga på drygt 5, naturligtvis under helt sjukt optimala förhållanden. Men tycker ändå att det hela känns lite klent och har svårt att avgöra om den presterar dåligt, och om den går att förbättra och vad man bör göra.

Bifogar bilder på data från pumpen.

Tack på förhand!
 
  • Digital display som visar temperatur och tryck för värmesystem: vattentemperatur, flöde, kylmedietemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar temperaturer: utomhus, varmvatten, framledning, returledning och kylmedie. Bakgrunden är svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nicklazzz skrev:
Installerade en Daikin Altherma Geo 3, 10 KW för ca 3 månader sedan. Borrhålet är 200 meter djupt. Flertalet grannar har också borrat. Dock ingen närmre än 20 meter från borrhålet. Pumpen ska enligt uppgift kunna parera närliggande borrhål och funka bra på grunda borrhål.

När jag kollar på förbrukad/producerad värme ligger den på 2150/5250 kWh (värme ut är därmed knappt 2,5 av förbrukningen). Enligt uppgift skulle COB ligga på drygt 5, naturligtvis under helt sjukt optimala förhållanden. Men tycker ändå att det hela känns lite klent och har svårt att avgöra om den presterar dåligt, och om den går att förbättra och vad man bör göra.

Bifogar bilder på data från pumpen.

Tack på förhand!
Har en något äldre Altherma 8KW installerad 2018 som jag är väldigt nöjd med. Har 2x100m borrhål då det finns 2 borrade dricksvattenbrunnar i närheten som ingen vill ha saltvatten i.

Inga andra energibrunnar i närområdet vad jag vet och jag har bättre värden på brine än dina, ska ladda upp bilder. Däremot excellerar ju bergvärmen först när det blir riktigt kallt, då berget inte blir lika nerkylt. Så Cop är nog antagligen sämre än motsvarande Luftvattenpump ner till -5?

Vad hade du för uppvärmning tidigare?

Radiatorer eller golvvärme?

Mvh
 
Displaypanel för värmepump som visar temperaturer och flöde på kylvätska, från varmväxlare till köldmedietemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En display som visar temperaturvärden för uppvärmningssystem, märkt med Daikin, och några kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.