Hej.
Jag har en gammal acctank med inbyggd solvärmeslinga från början. Nu skall jag koppla in solslingan till solfångare.
Problemet är bara att jag inte vet vilket av de två rören som går in i botten på slingan då acctanken är inbyggd och de två rören inte är märkta.
-Någon som har ett tips på hur man kan gå tillväga?
Normalt eldar jag med ved och acctanken har tre termometrar, en i botten, en på mitten och en i toppen. Jag har kört vatten genom solslingan och mätt tempskillnaden på vattnet men det blev ingen märkbar skillnad som kunde ge en antydan till vilket rör som är vilket.

///Wingen007
 
Jag provar att svara igen, du tog bort tråden i Värme ALlmänt precis när jag hade svarat ;)

Du har förmodligen en Platt slinga i din tank, solslingor brukar vara konstruerade så i små tankar..
Om så är fallet spelar det inte direkt någon roll hur du ansluten panelerna..
 
Tack för tipset. jag skall kolla med leverantören.
jag flyttade frågan till "sol och vindkraft" där jag tänkte den passade bättre.
///wingen007
 
Ta reda på tanktillverare och hör efter, jag trodde att jag hade en platt rullad som en lakritsrulle eftersom anslutningen ligger horisontalt cc ca 150mm. Men efter ett samtal med strömsnäs så sa de att det va en coil altså som en trådrulle, anslutningen på tank i botten kommer då in i mitten tydligen på coilen.

Kanske konstiga liknelser men förhoppningsvis lättare att förstå.
 
Jag funderade på samma sak (hade också solslinga i strömsnästank) och tänkte att om jag chansar så är det 50% chans att det blir rätt. Murphys lag gällde dock. Jag upptäckte på hösten att jag började försöka värma upp atmosfären på natten (dvs det blev rejäl självcirkulation).
 
Vid närmare eftertanke undrar jag om det har någon större betydelse egentligen vilken man kopplar till och retur till solfångarna, det är ju trots allt en slinga i botten. Apropå ditt problem krilon så har det nog inte med solslingan att göra utan backventil saknas, alt soldator inställd på avfrostning av solpanel vid en viss temperatur. Sätt dit backventil eller som jag gjorde en eller två kulventiler, då kan man koppla ur solfångarna på vintern och man slipper krånglande backventil. Jag satte kulventilerna där för att kunna koppla in elpanna på solslingan, detta är höstens projekt får se hur det funkar, fick tag i en 13 Kw Focus elpanna så nog ska det bli värme i alla fall. Blir separat system med cirkpump expkärl, säk och luftning.
Ytan på solslingan va enligt Strömsnäs 3,24 kvm ....helt otroligt. Körde med en liten elpatron på 4,5 Kw förrut ?? mitt i tanken - rena skämtet, fast det är klart den ytan som en elpatron har är inte stor direkt.
 
silversmeden skrev:
Apropå ditt problem krilon så har det nog inte med solslingan att göra utan backventil saknas, alt soldator inställd på avfrostning av solpanel vid en viss temperatur. Sätt dit backventil eller som jag gjorde en eller två kulventiler, då kan man koppla ur solfångarna på vintern och man slipper krånglande backventil.
Det där fenomenet upptäckte jag oxå första vintern en dag då det var minus 15-20°C.
Mina rör till solfångaren är oisolerade en liten bit innan värmeväxlaren, och det ena röret var precis vitt av frost/is på utsidan, konstaterade då att det blev självcirkulation för det andra röret var typ halvljummet. :S
Så inför nästa vinter installerade jag en backventil på röret mellan tank och värmeväxlare. d^_^b

Har alltså fortfarande inte någon backventil på solfångarslingan.

Nu fungerar det som så att värmen i luften i pannrummet ljummar till solfångarrören och viss måttlig självcirkulation uppstår, ser dock inte detta som något problem då det inte stjäler värme från acc-tanken utan bara marginellt från luften i pannrummet.
Även om glykolen i solfångarslingan ska klara minst 33°C minusgrader så tror jag inte det är fel att ha lite självcirkulation, lär ju säkert behövas bortåt 40°C minus innan det är risk för frysning.

Kallaste noteringen i väderboken har hittils varit 26,5°C minusgrader, inte jättelångt från glykolens fryspunkt! :O
 
Jonas_Olofsson skrev:
Mina rör till solfångaren är oisolerade en liten bit innan värmeväxlaren, och det ena röret var precis vitt av frost/is på utsidan, konstaterade då att det blev självcirkulation för det andra röret var typ halvljummet.
Men det finns ju rist att vvx:n fryser sönder. Finns ju ingen glykol på sekundärsidan.
 
Jag bytte "håll" på min inkoppling och problemet försvann. Kan det inte bero på temperaturskiktningen i tanken, dvs att om det är varmare högre upp så vill vattnet i solslingan röra sig uppåt pga densitetsskillnaden. (Jag har ju en backventil som gör så att vattnet inte kan gå åt fel håll i systemet).

???
 
byggbävern skrev:
Men det finns ju rist att vvx:n fryser sönder. Finns ju ingen glykol på sekundärsidan.
Tror det är jäkligt liten risk för det, är ju typ 35°C varmt i pannrummet, har inte haft frost/is på röret så nära VVX
Tror det cirkulerar jäkligt sakta ;)


krilon skrev:
Jag bytte "håll" på min inkoppling och problemet försvann. Kan det inte bero på temperaturskiktningen i tanken, dvs att om det är varmare högre upp så vill vattnet i solslingan röra sig uppåt pga densitetsskillnaden. (Jag har ju en backventil som gör så att vattnet inte kan gå åt fel håll i systemet).???
Beror ju på hur slingan är monterad inne i tanken, kan ju vara så att den går uppåt en bra bit inne i tanken och sedan ner till anslutningen som sitter lägre.
Har du backventil på slingan + integrerad solslinga i tanken så har du ju tagit bort möjligheten till självcirkulation. (jag har värmeväxlare)
 
Jonas_Olofsson skrev:
Beror ju på hur slingan är monterad inne i tanken, kan ju vara så att den går uppåt en bra bit inne i tanken och sedan ner till anslutningen som sitter lägre.
Har du backventil på slingan + integrerad solslinga i tanken så har du ju tagit bort möjligheten till självcirkulation. (jag har värmeväxlare)
Precis, jag skulle tro att slingan går upp en bit i tanken även om anslutningarna är på samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.