Tror våra fönster aldrig är bytta, de är från 72 tror jag när huset byggdes (hur tar jag reda på det?).

Hur vet jag att det är dags att byta? De är 2-glas i vilket fall.

Tänkte dra in fjärrvärme, installera braskamin. Att byta fönster då borde väl gå hand i hand? Att jag dessutom får tillbaka investeringen vid försäljning talar väl för att göra det?
 
Man byter normalt fönster för att de ruttnat sönder. Energibesparingen du gör med moderna fönster uppväger inte kostnaden för bytet.

Är du ute efter att minska energiförbrukningen är tilläggsisolering av vinden mer kostnadseffektivt.
 
blob skrev:
Att jag dessutom får tillbaka investeringen vid försäljning talar väl för att göra det?
Beror ju på när du ska sälja :rolleyes:
 
MB77 skrev:
Beror ju på när du ska sälja :rolleyes:
Säljaren, om man nu ska lita på honom, sa att 1 kr investerat i fönster ger 1 kr i värdeökning. Då spelar det väl ingen roll när jag ska sälja? :cool:
 
Jo, för du får en kapitalförlust.
Antingen så måste du ränta pengar på ett lån eller så förlorar du inkomst från en placering.

Ska du sälja huset nu då? Annars spelar det ju mindre roll i det stora hela.
 
Om det gäller vanliga kopplade tvåglasfönster så finns det ingenting magiskt eller osynligt som avgör om det är dags att byta. Oavsett skicket på de gamla fönstren så finns det nya som är bättre isolationsmässigt. Dock kan man göra en del för att återställa de gamla till sitt ursprungsskick. Är trät ruttet är det bara att byta. Annars kan man se över inpassningen, tätningslisterna och kittet. Inte lika bra som att byta, men heller inte lika dyrt. Byt fönster om de är fula, om de är ruttna eller om du vill spara energi och få mindre kallras. Jag tror inte att man kallt kan räkna med att få igen pengarna.

Erik
 
mexitegel skrev:
Jo, för du får en kapitalförlust.
Antingen så måste du ränta pengar på ett lån eller så förlorar du inkomst från en placering.

Ska du sälja huset nu då? Annars spelar det ju mindre roll i det stora hela.
jo det är klart hur det finansieras spelar in, men samtidigt ökar troligen värdet på huset och andelen topplån kan minskas och därmed något på plussidan. Om de tar ut varandra vet jag inte, men det känns marginellt.
 
Du verkar ju redan ha bestämt dig så varför fråga? ;)


Om vi drar det till sin spets: Om husets värde stiger lika mycket som du investerar vet man inte förrän vid en försäljning. Och inte ens då lär du kunna härleda det till fönstren. Måste du sälja i sämsta läge får du sämre betalt. Säljer du vid ett bra tillfälle så ger det mer pengar. Fönstren spelar säkert in, du förlorar eller vinner bara mer eller mindre. Sätter du in nya fönster nu och säljer om 20 år så har din investering ingen effekt alls på försäljningspriset. Väntar du 5 år så kanske de fortfarande är värda lite mer, men det bedömer ju köparen... :D

I all välmening! :)
 
Är de som våra är det dags att byta, för då är de ruttna.
 
Är inte trät i fönstrena ruttet så kan du ju alltid renovera dem och sätta in ett energiglas på insidan, men då ska du ha ett antal timmar att lägga på det... Våra var träet rätt bra på men spruckna, och igenkittade som dom var - nu åker dom ut!
 
mexitegel skrev:
Du verkar ju redan ha bestämt dig så varför fråga? ;)


Om vi drar det till sin spets: Om husets värde stiger lika mycket som du investerar vet man inte förrän vid en försäljning. Och inte ens då lär du kunna härleda det till fönstren. Måste du sälja i sämsta läge får du sämre betalt. Säljer du vid ett bra tillfälle så ger det mer pengar. Fönstren spelar säkert in, du förlorar eller vinner bara mer eller mindre. Sätter du in nya fönster nu och säljer om 20 år så har din investering ingen effekt alls på försäljningspriset. Väntar du 5 år så kanske de fortfarande är värda lite mer, men det bedömer ju köparen... :D

I all välmening! :)
Nja bestämt mig har jag inte, hur menar du då? :)

Ok, jag köper ditt resonemang. d^_^b
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.