Hej. Jag har luftat mina element idag och fick då bättre värme i några element. Varför värmer de andra elementen fortfarande fortfarande dåligt?
Jag misstänker att min cirkulationspump är kass. Hur får jag reda på att den funkar som den ska?
 
Lyssna på pumpen när du stänger på och av strömmen. Hörs tydligt. Dock kan axeln ha gått av och det är svårare att märka.
 
Krilleman
På dom flesta modellerna sitter det en skruv mitt på huset som man kan lossa och försiktigt föra in en flat skruvmejsel och känna på axeln.

Likt denna:
cirkulationspump.jpg
 
huggan skrev:
Lyssna på pumpen när du stänger på och av strömmen. Hörs tydligt. Dock kan axeln ha gått av och det är svårare att märka.
Jag stängde av pumpen när jag skulle lufta elementen och satte också på pumpen när strömmen va påslagen, blev då en ganska hög smäll? Sen när jag lyssnar på pumpen hör jag ett lågt ''surr'', låter som ström tror jag.
 
Jag testade det förut när pumpen var påslagen, skruvade även på axeln lite försiktigt åt bägge hållen. Men borde inte pumpen gå hela tiden?
 
Krilleman
Om inte axeln snurrar när strömmen är påslagen så är något fel.

Ibland kan man få igång pumpen genom att hjälpa till att snurra igång axeln med skruvmejseln.

Men det verkar du redan ha provat?!
 
Jag skruvade dock ytterst lite. Men det ska jag testa imorgon. Tack för hjälpen!
 
Testade att skruva igång den idag med gott resultat! Tack!
 
Krilleman
Perfekt! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.