Har en 1 1/2 plans tegelvilla med källare byggt 1965. Har länge funderat på hur huset ventileras. I källaren finns en väggventil i pannrummet och en i gillestugan. Och förutom köksfläkten och ventilationkanalen i badrummet samt en liten ventil på toaletten på övervåningen finns inga fler vägar ut för luften. Är detta verkligen fullt tillräckligt? Jag har dessutom bytt till energifönster i nu i vår och detta brukar väl inte heller påverka ventilationen positivt?

Jag har stora problem med mögel på undertaket i mina kalla vindsutrymmen. Detta sägs vara en följd av övertryck på övervåningen. Kan läsas i följande tråd
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31718/0

Hur är grundtanken att huset ska ventileras? Genom otäta fönster på övervåningen? Bör jag försöka öka ventilationen i mitt hus på något vis? Isf hur? Räcker det att ta upp ventiler i taket eller väggarna på övervåningen? Eller bör det tillföras nån form av fläktsystem? Den bebodda ytan på övervåningen är ca 35 kvm. Resten är sk kalla garderobsutrymmen (med mögelangrepp)
 
Du har ett självdragssystem för ventilationen, med utluft/frånluft via nämnda kanaler. Det blir mycket varierad luftning med ett sådant system, och det kräver öppna ventiler som släpper in luft.

Troligen skapar det ett övertryck mot vinden, men det kan även fattas diffspärrar ody.

Jag tror du måste sätta en mekanisk fläkt för att lösa problemen, men en riktig genom gång av alla problem källor är nog lämpligt som första åtgärd.
 
jag har ett hus byggt -57 självdrag 1½ plan hur kan man fixa undertryck på överplanet på ett bra sätt utan att uppvärmningen skenar iväg
 
Har huset tilläggsisolerats mot vinden?? Då kan man få mkt mögelproblem om det inte görs rätt och att man räknar lite på det först.

Tilluften i ditt hus bör väl komma in i springventiler ovan eller under fönster (sitter det inget där?) alternativt tyckte man att fönstrena var tillräckligt otäta som det var. Om du vill kan du köpa sk fresh 90 ventiler där du tar in tilluften (bör vara i sovrum och vardagsrum).

När det gäller frånluft; är du säker på att det inte sitter en fläkt i toppen av kanalsystemet (badrum, kök osv)?? Om man vill ha mer ventilation kan du öka flödet på denna fläkten, alternativt montera in en mekanisk fläkt där om det saknas ngn.
 
vvs:aren skrev:
Har huset tilläggsisolerats mot vinden??
Ja. Ca 10 cm ovanpå orginal kutterspån.
Tilluften i ditt hus bör väl komma in i springventiler ovan eller under fönster (sitter det inget där?)
Nej. Finns inga andra ventiler än de två i källaren.
När det gäller frånluft; är du säker på att det inte sitter en fläkt i toppen av kanalsystemet (badrum, kök osv)??
Nej. Finns inga fläktar förutom köksfläkten.[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.