Hej. Hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag bor i ett tegel/putsat hus byggt 1924 med så kallat mansardtak. Vinden är rejält stor och min tanke är att jag skall utnyttja den till ett tonårsrum. Hade tänkt att klä in väggarna i gips ända upp i nock och fälla in ett takfönster mellan två takstolar. Men jag får inte ihop det med ventilationen. Hur ventilerar jag om jag inreder och har öppet ända upp i nock. Som jag ser det så blir det ingen plats för ventiler i gavelspetsarna. När jag tittar på fasaden utvändigt ser det dessutom ut som att det inte finns någon ventilationsspringa vid takfoten. Finns det någon lösning som inte är alltför komplicerad? Tacksam för alla tips och råd som jag kan få. Hälsningar Lennart / Malmö :-/
 
Om du skall inreda en vind så bör du tänka på följande:

- Du måste ha en luftspalt på insidan av råsponten (jag antar att det är något plank i ett så gammalt hus). Detta bygger du upp inifrån med reglar på båda sidor av takstolarna (45x45 är bra).
- Sedan sätter du dit antingen tunn board eller kartong på detta.
- Efter boarden kan du isolera och plasta. (om du har plast i resten av huset).
- Nu kan du antingen regla upp igen med 45x45, på så sätt får du ett lager till med isolering och du kan dra el o.d i detta utan att punktera plasten.
- Nu på med plank och gips (eller bara gips)

Har du en sådan här luftspalt så kommer den även att gå uppe vid nocken.

Om du inte har någon luftspalt i takfoten så måste detta fixas, det blir bara problem annars. Du får
 
Jag har gjort samma jobb hemma.
Det var ganska mycket jobb med luftspalten eftersom masonitskivorna var tvungna att sågas till på bredden. Likaså var de lite tråkiga att hantera eftersom den billigaste tunna varianten är lite fladdriga.

Det finns ju även isolering med wellpapp-baksida med veck på som skapar en luftspalt. Detta verkar ju smidigt men jag vet inte hur enkelt det är om bredden inte är standard så att man måste skära isär isoleringen.

Angående ventiler så gjorde jag egna lite större än de köpta under takpannorna. I varje fack mellan två takstolar och på båda sidor om nocken sågade jag ur ca 10x20cm. Över hålet häftade jag fast insektsnät (av plast). Sedan tillverkade jag egna plåthuvar liknande de man kan köpa fast bredare. Jag lät plåtslagaren klippa till rektangulära plåtar ca 20x30 och sedan bockade jag till den "trekantiga" formen i en bockningsmaskin av bänkmodell (biltema).

Om man väljer den köpta modellen i plast eller plåt får man nog sätta dit lite fler eftersom de är ganska små. Tillverkaren har säkert rekommendationer att ge.

I takfoten häftade jag insektsnät och spikade sedan panel med ca 15mm spalt mellan brädorna. (4 spalter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.