Vår husleverantör har en IVT 490 som standard. Om jag väljer bort den och vill värma upp huset med en pelletspanna istället, hur gör jag med ventilationen? Upplys en som är helt okunnig. Kan man inte bara ha några "hål" i väggen som släpper in luft? Hur gör man?

 
Sök i forumet, men kort:
Antingen har du ett så kallat F-system, dvs du har fläkt på taket som suger ut via rör/ventiler i badrum, kök etc. Till-luft får du via ventiler i yttervägg/fönster.

en bättre lösning är FTX, dvs du suger som ovan, men blåser även i värmd uteluft i sovrum. X-et står för en värmeväxlare som tar tillvara värmen från returluften. Se:

http://www.enervent.fi/family/sv/index.html
 
Ok. FTX låter bra. Om man jämför t.e.x. IVT 490 och en sådan FTX-lösning, hur ser det då ut? Båda återvinner väl värme ur inneluften? Hur gör man en jämförelse rent effektmässigt mellan dessa två lösningar?

Hur drar man förresten slangarna om man har ryggåstak/loft? Jag kommer åt köket, ett sovrum och badrummet och även hallen från det rum där apparaterna ska vara. Men det stora sovrummet samt vardagsrummet (förvisso i stort kombinerat med köket) måste det dras någon sorts kanalsystem till. Hur göra?

 
daniel_168 skrev:
Ok. FTX låter bra. Om man jämför t.e.x. IVT 490 och en sådan FTX-lösning, hur ser det då ut? Båda återvinner väl värme ur inneluften?
Vad man skall ta i beräkningen är ju att man med en FTX-anläggning får mer rördragning i huset.
Dessutom tillkommer risken för att få osund luft in i rummen eftersom luften skall vandra i ett rörsystem där det kan bli diverse orenheter och tillväxt av organiska material. Vid en vanlig frånluftslösning så tar man ju luften direkt från uteluften.

Dessutom innebär en FTX-anläggning ett ökat servicebehov (filter etc), ökad driftskostnad och behov av regelbundna OVK-besiktningar.


 
volvo skrev:
[quote author=daniel_168 link=1136930007/0#2 date=1136966421]Ok. FTX låter bra. Om man jämför t.e.x. IVT 490 och en sådan FTX-lösning, hur ser det då ut? Båda återvinner väl värme ur inneluften?
Vad man skall ta i beräkningen är ju att man med en FTX-anläggning får mer rördragning i huset.
Dessutom tillkommer risken för att få osund luft in i rummen eftersom luften skall vandra i ett rörsystem där det kan bli diverse orenheter och tillväxt av organiska material. Vid en vanlig frånluftslösning så tar man ju luften direkt från uteluften.

Dessutom innebär en FTX-anläggning ett ökat servicebehov (filter etc), ökad driftskostnad och behov av regelbundna OVK-besiktningar.


[/quote]

Risken för tillväxt i kanaler är minimal om man sköter filterbyten regelbundet.
Filltren gör dock att man tar in renare luft med FTX än med ventiler direkt genom väggen.

Mer rördragning blir det med tilluftsdon.

Villor har idag inte regelbunden OVK-besiktning.

/Patrik
 
Mycket intressant rapport!

Men, det här problemet med läckage då det gäller FTX, hur löser man det?

Hur har ni andra gjort? Ni som kör med FTX?
 
Vilket läckage? Du menar att det läcker luft utifrån?

Undertryck i byggnaden
En annan åtgärd för att minska luftläckaget är skapa ett undertryck i byggnaden. Detta görs genom att sätta tilluftsflödet något lägre än frånluftsflödet. På så sätt kommer inläckande luft inte kunna tryckas ut genom väggarna eftersom byggnadens undertryck håller kvar denna luft.
Det krävs då ett undertryck, motsvarande det som finns i byggnaden, på någon av byggnadens utsidor för att luften ska börja sugas ut genom ytterväggarna. Ju större undertryck som råder i byggnaden desto mindre blir det ofrivilliga luftläckaget. (Häggbom, 2004)
Att luftläckning skulle vara ngt stort problem kan jag inte förstå.
 
Ok, det låter bra. Men var ska man egentligen dra rören? Det känns inte som att det finns någon plats alls i vårt hus. Ryggåstak och loft. Man kan väl inte dra rören i mellanbjälklaget? Innanför stödbensväggen kan jag dra rören till rummen på ena sidan huset, men på andra?

Går det över huvud taget i ett hus som det vi ska bygga?
 
Vi har våra på vinden och i mellanbjälklaget. Jag skulle anta att det stora flertalet egnahemshus som byggts i Finland under de senaste 20 åren har någon typ av FTX-system, så någonstans måste man ha kunnat klämma in rören.

Elvärme är här relativt ovanligt, medan jag förstått att elvärme är vanligaste uppvärmningsformen i Sverige, därav förkärleken för värmepumpar som ju är en variant på elväme.

Prata med en VVS-planerare han kan berätta hur många hål du behöver. Vi har 3 utluft och 3 tilluft på nedre våningen och tre frånluft och tre tilluft på övrevåningen om jag inte missminner mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.