Hej!
Vi har för flera år sedan åtgärdat radonvärden över gränsvärdet i bostadsdelen av vårt hus med hjälp av radonsug och mekanisk ventilation (FTX), MEN garaget i källarvåningen fick ingen förbättrad ventilation.

Eftersom jag använder garaget som verkstad och spenderar en hel del tid där skulle jag vilja installera mekanisk ventilation för att förbättra luftkvaliteten och minska ev. radonhalt.

Garaget ser ut såhär:
Bruna garageportar med fönster och en ventil nära marken på en betongvägg, föreslaget tilluftsintag för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett garage använt som verkstad med arbetsbänk, verktyg och förvaringshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage inrett som verkstad med arbetsbänk, verktyg och förvaringshyllor, samt fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage med öppen dörr som visar bil utanför, ventil högt på vägg och potentiella platser för luftintag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allra enklast (alternativ ett) vore att ta tilluften genom den ventil som finns långt in på den vägg där fönstren sitter:
Garage med hyllor, verktyg, och ventil som diskuteras för luftkvalitetsförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är dock lite orolig att den sitter så nära frånluften från radonsugen att den ska suga in dålig uteluft
Vägg med ventil bredvid fönster och frånluftsrör för radonsug på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ två skulle kunna vara att ta upp ett hål och sätta en uteluftsventil på samma vägg, men närmare garageporten:

Exteriörbild av ett hus med en värmepump vid en tegelvägg, och en textlapp frågar "Uteluft in här?" för ventilation i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:


Alternativ tre är att jag sätter en uteluftsventil i väggen bredvid garageporten:
Träfärgad garageport med två fönster och en etikett markerad "Uteluft in här?" ovanpå på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I alla alternativen tänker jag att jag låter en tilluftsfläkt trycka luften genom en kanal till två tilluftsventiler vid arbetsbänken längst in i garaget:
Ett garage används som verkstad med förslag på installationsplatser för mekanisk ventilation och tilluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite osäker på hur jag ska tänka kring frånluften. Jag tänker att det är bra att ta den lågt och långt från tilluften och jag har ju ventiler i garageportarna:
Bild på ett öppet garage med en bil parkerad utanför och frågetext om befintlig ventil för frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det vettigt att ha en tilluftsfläkt och öppna frånluftsventiler?

Kommer en uteluftsventil högt upp på väggen brevid garageporten (alternativ tre) hamna för nära frånluftsventilerna i garageportarna och därför suga in dålig uteluft?

Vad säger expertisen?
 
Är det så att jag övertänker det här och kan få bra luftomsättning bara genom att öppna ventilerna i garageportarna och sätta en fläkt som trycker ut luft genom ventilen långt in på "fönsterväggen"?
 
tommib
Ja.

Vill du göra det lite mer energieffektivt kan du kolla på Mini-FTX system. Eller bygga något eget. Det är inte särskilt komplicerat.

Du bör absolut inte ta tilluften vid radonsugens utblås, hellre ett antal meter bort.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
En sån där mini-FTX lät ju smart, men den verkar ju suga in uteluften på samma ställe som den avger frånluften. Det känns inte helt optimalt för mig som primärt är ute efter friskare luft i verkstaden.

Det kanske är en enkel och framkomlig väg att uppgradera ventilen i väggen och montera typ en sån här däri...

Kanalfläkt monterad i vit vägg bredvid eluttag, avsedd för att förbättra luftflödet i utrymmen som verkstäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...för att åstadkomma följande luftflöde...

Verkstad med surfbrädor, träningsutrustning och anslagstavla som visar ett luftflödesschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget tillsammans med det angränsande förrådet har en volym på ca 70m3 och exempelfläkten har en kapacitet på 97m3/h. Det borde väl ge en hälsosam luftomsättningshastighet.

Frågan är om man ska ha den att gå hela tiden, eller om man ska ha den kopplad till takbelysningen så den bara är igång när man är i verkstan.
 
tommib
Det är nog smart att ha ett grundflöde och sedan kunna forcera när du är där.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.