Hej.

Har en liten källare på kanske 4 kvm under badrummet och en del av hallen. I en hörna av huset. Jag kommer att gräva ut och gjuta samtliga rum i huset, så det kommer inte längre finnas något behov av ventilation av grund. I dagsläget finns en ventil till grunden på den delen som inte är gjuten ännu. Där kommer ju täppas igen. Jag har gått ut med det nya avloppet genom hålet där det gamla källarfönstret tidigare var. Igenbyggt nu, och satt en ventil där.

Huset är byggt på mitten av 1800-talet. Så ytterväggarna består av 1 meter sten som är putsat invändigt. Det finns en golvbrunn bestående av ett betongrör där det alltid står vatten, troligtvis grundvatten, och ett tegelrör som leder ut förmodligen i någon gammal dräneringsledning under åkern bredvid.

Det är nästan alltid fuktgenomslag i betonggolvet. Inte så mycket på väggarna dock.

Det luktar källare. Inte helt märkligt. Och jag ska inte inreda där. Har bara hydroforen och varmvattenberedare där. Men tänkte kakla och klinka källaren så det ser lite fräschare ut och blir lättare att hålla rent. Helt diffusionsöppet så golv och väggar kan torka ut genom fogar.

Nu hör det till saken att ovanför den delen av källaren där den smala betongtrappan gå upp ska det bli pannrum och tvättstuga. Det kommer alltså finnas varm luft ovanifrån. Varför jag inte heller vill sätta en mekanisk fläkt i källaren. Jag vill inte dra ner den varma luften från tvättstugan ner i källaren så det blir kondens. Dock måste jag ju ha en frånluftfläkt i tvättstugan.. Och den i sin tur vill jag ju inte suger upp unken källarlukt i tvättstugan. Hur gör man i ett sånt läge?

Det behöver inte alls bli snustorrt i källaren, men jag vill kunna ventilera den lite så det blir lite fräschare där nere.

En tilluftsventil, och en fuktstyrd frånluftsventil kanske? Men då skulle båda behöva sitta i den gamla fönsteröppningen.. Lite nära varandra för att göra någon nytta tror jag.

Idéer och tankar är välkomna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.