Hej!
Är i färd att installera min induktionshäll från Husqvarna och har tidigare läst att man bör ventilera i framkant med ett luftinsläpp om minst 1*25 cm.

Miin första tanke var att fräsa ur denna area ur överliggaren i köksskåpet men på Ikeaskåpen är det en liggande bräda på toppen, inte en med bredaste ytan ut mot köket om ni förstår.

Nu funderar jag på att offra den översta besticklådan och sätta fast fronten utan handtag och sedan såga ut ett ventilationshål i denna. Känns som slöseri med utrymme men om det är noga med tilluft så kanske det får vara så.

Antar att jag inte är först med att försöka hitta en lösning på detta. Hur har ni andra gjort?

mvh
Joel
 
IKEAs bänkskåp som är tänkt för ugn har en lufttspalt i överkant. Om man inte vill ha ugn i skåpet utan bara hällen ovanpå, borde det gå och fixa till lådor eller lucka till själva skåpet.
 
Det man skall göra när man monterar induktionshällar, är att man ska ta bort den överliggaren som sitter i framkant på skåpen så att det bildar en springa som hjälper till för ventilationen.

Vänta dock att ta bort denna till ni har monterat upp alla bänkskåpen så att skåpet håller måttet även när det är färdigmonterat.
 
Sen är det väl ingen bra idé att lägga bestick direkt under induktionshällen?
 
Paul-Staffanstorp: Ja men självklart. Ibland ser man inte skogen för alla träd. Tack för det.

gadu^ - Husqvarna har en platta att montera under hällen om den ska monteras över besticklåda. Tänkte införskaffa en sådan, funkar det inte så har vi fler lådskåp att använda.
 
Jag har själv aldrig märkt av problem med bestick under induktionshällen. Verkar som om detta är ganska normalt nu för tiden och jag vill väl tro att hällarna är isolerade i botten, för att inte nämna att magnetismen är relativt riktad från en ind.häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.