Hej
Har ett 70-talshus med inredd källare..självdrag. Vi har en tvättstuga i detta utrymme som används rätt flitigt numera. Det finns vanliga ventiler i alla rum i källaren och tvättstugan har 2 st. Varav den ena är kopplad till torktumlaren på något sätt. Hela källaren är uppvärmd.

Hur tycker ni att jag ska ventilera källaren/tvättstugan på bästa sätt?

/Pelle
 
Har du inga frånluftsventiler som mynnar ut på taket, borde ju finnas trummor eller via murstock för åtminstone 1st i tvättstuga samt toalett om du har det i källaren?
Jag tolkar att det som du kallar ventiler är tilluftventiler i väggar.
I vårt hus från -60 har vi 2st frånluft, en via murstocken och en via en trumma upp til en takhuv. Sedan finns det 3st tilluft i vägg.
 
Det jag kallar ventiler är tilluft till källaren. Men det känns som att jag skulle behöva lite frånluft också på något sätt. Det är nog som du säger att den ena i tvättstugan är ansluten till en kanal upp till taket. Känns som attden skulle behöva en fläkt för att driva på det lite..
 
Av vilken orsak vill du öka ventilationen? Är det hög luftfuktighet även vintertid eller annan orsak?
Vi har en PAX 231 monterad för att kunna forcera då vi också har en bastu i kombination med tvättstuga, men behöver nästan aldrig nyttja den. Den stoppade jag dit när vi kastade ut pannan och renoverade gamla pannrummet och tvättstugan. Har också en tilluftsventil med termostat för att undvika kallras nu på vintern.
Vintertid om du har en isolerad frånluftskanal upp till taket borde vara ett bra drag så att du får begränsa luftflödet. Vår frånluftskanal i murstocken stänger vi så att luckan bara öppnar 10-20% nu på vintern.
När det gäller luftfuktighet nu på vintern ligger den på 30-35%, för att på sommaren hamna runt 50-60%, med reservation för toleransfel i mätaren.
Sedan valde vi med vilja en frånluftstumlare för att få lite mekaniskt luftbyte, men om detta är rätt eller fel vet jag inte utan var bara en egen "teoretisk" lösning.
 
Det är än så länge inget problem med fukighet. Det är bara så att vi hänger rätt mycket tvätt och då känns det fuktigt därinne. Tvättstugan har heller ingen ventialtion till de övriga rummen. Är det en bra idé att borra upp några hål i dörren till tvättstugan så att luften kan cirkulera till de andra rummen? Kan man även montera en fuktstyrd pax-fläkt till kanalen som går ut på taket för att forcera det lite?

/Pelle
 
Du ska suga luften från de andra rummen , så att du inte får ut den fuktiga luften i resten av källaren. Är det en ventilationstrumma som går upp på taket så skulle jag satt en PAX-fläkt där (ev. en som går konstant på lågvarv) och som du sedan kan forcera när du hänger tvätt. År det murstocken är jag mera tveksam, men det kan vi återkomma till om det skulle vara på det viset.
 
Varför inte en luftavfuktare i tvättugan?
gaia
 
Håller med gaia om att även luftavfuktare kan vara ett komplement, men grunden är att först få till en vettig ventilation.
 
Har luskat lite nu och det verkar som ventilationskanalen går till murstocken. Murstocken används inte just nu då vedpannan ska tas bort.
Kan jag köra en paxfläkt till murstocken?

/P
 
Jag skulle gjort så och valt en fläkt som alltid går på ett justerbart lågvarv, men kan forceras vid behov. Sedan finns det teorier om att man tillför fukt till murstocken men det blir ju ingen skillnad med självdrag, det är ju samma luft men att man nu skapar ett konstant flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.