Vår gräsmatta går runt huset i vinklar. Vi har haft ett himla sjå att dra runt vattenspridare och ställa in vinklar och vattentryck för att inte dränka annat än vår gräsmatta (har närliggande grannhus bla).

Men det måste finnas smidigare sätt tänker jag.
Nån som har smarta tips?
Vattenspridarpuckar? Sprinklerslang?

Jag bifogar en icke skalenlig skiss
 
  • Enkel skiss över gräsmatta runt hus med vinklar och närliggande grannhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår nog inte riktigt. Vad är det du ska vattna? Gräsmattan? Ska du så ny till våren eller var den nysådd förra året? :thinking:
 
harry73
Najjs Najjs skrev:
för att inte dränka annat än vår gräsmatta
Det är ett utbredd missförstånd att man ska dränka sin gräsmatta.
Om man behöver vattna gräsmattan, räcker det gott och väl med lite vatten på kvällen efter solnedgång.
 
Om du inte vill gräva ner sprinkler så kan du ju alltid använda en bevattningstraktor. Bara släng ut slangen sätt igång och den stannar när den är klar.

traktor1.jpg
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Förstår nog inte riktigt. Vad är det du ska vattna? Gräsmattan? Ska du så ny till våren eller var den nysådd förra året? :thinking:
Jag tycker nog att frågeställningen var rätt tydlig. Vilka bevattningsprylar finns för att smidigast vattna en gräsmatta som ser ut enligt skissen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är ett utbredd missförstånd att man ska dränka sin gräsmatta.
Om man behöver vattna gräsmattan, räcker det gott och väl med lite vatten på kvällen efter solnedgång.
Du behöver inte ta det ordagrant.
Min fråga handlade om vilka smarta bevattningshjälpmedel som finns för att vattna en gräsmatta som inte är en rektangulär plätt.
 
R Rkarlsson skrev:
Om du inte vill gräva ner sprinkler så kan du ju alltid använda en bevattningstraktor. Bara släng ut slangen sätt igång och den stannar när den är klar.

[bild]

Tack! Precis sådana här tips som jag önskade! Visste inte ens att det fanns nåt som hette bevattningstraktor
 
Jag har seriekopplat vattenspridare tidigare och det fungerar inte så bra. Det blev för mig för lågt tryck längre ut i serien. Bättre fungerade det då att paralellkoppla dom så att alla va iaf "lika dåliga".
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Har använt Gardena (finns säkert andra billigare varianter) svart slang som man kan skruva i små munstycke på lämpliga platser. Går att ställa vinkel och styrka i varje munstycke så att det täcker precis där man vill. Väldigt smidigt och inte så dyrt. Dock behöver ju slangen läggas/grävas.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag har seriekopplat vattenspridare tidigare och det fungerar inte så bra. Det blev för mig för lågt tryck längre ut i serien. Bättre fungerade det då att paralellkoppla dom så att alla va iaf "lika dåliga".
Kan ana det, och vi skulle nog hamna i samma problem. En enskild slinga runt hela huset skulle bli ca 70 meter.
 
S Spannen skrev:
Har använt Gardena (finns säkert andra billigare varianter) svart slang som man kan skruva i små munstycke på lämpliga platser. Går att ställa vinkel och styrka i varje munstycke så att det täcker precis där man vill. Väldigt smidigt och inte så dyrt. Dock behöver ju slangen läggas/grävas.
Det där låter intressant, tack för tips! Du råkar inte veta vad munstyckena kallas? Annars får jag försöka googla mig fram :)
 
S Spannen skrev:
Har använt Gardena (finns säkert andra billigare varianter) svart slang som man kan skruva i små munstycke på lämpliga platser. Går att ställa vinkel och styrka i varje munstycke så att det täcker precis där man vill. Väldigt smidigt och inte så dyrt. Dock behöver ju slangen läggas/grävas.
Gardena Classic 6-spridare Boogie vattenspridare med justerbara munstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det den här?
Just att kunna ställa in dem olika låter behändigt när man har lite olika storlekar på ytor att bevattna.
 
Najjs Najjs skrev:
Jag tycker nog att frågeställningen var rätt tydlig. Vilka bevattningsprylar finns för att smidigast vattna en gräsmatta som ser ut enligt skissen.
Ursäkta, inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Nyfikenhet ligger i människans natur, annars hade vi inte haft saker som bevattningstraktorer. ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ursäkta, inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Nyfikenhet ligger i människans natur, annars hade vi inte haft saker som bevattningstraktorer. ;)
Oj, tolkade du mitt svar så? Jag tog inte illa upp, jag ville bara ha svar på frågeställningen.

Men mer uppfinningsrikedom åt mänskligheten, framför allt när det gäller att effektivisera trädgårdsskötsel :)
 
Najjs Najjs skrev:
Oj, tolkade du mitt svar så? Jag tog inte illa upp, jag ville bara ha svar på frågeställningen.

Men mer uppfinningsrikedom åt mänskligheten, framför allt när det gäller att effektivisera trädgårdsskötsel :)
Håller med, själva har vi avverkat 15 års bortglömd djungel de senaste 2,5 åren sen vi flyttade till hus. Lycka till med golfgreenen! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.