Y
I manualen hänvisas jag att ha -18 på frysen. +5 kylen.

-17 har jag ändrat till, men börjar jag utmana ödet då, var går gränsen till att matvarorna påverkas negativt?
 
Det beror helt och hållet på tiden, kallare-längre, varmare-kortare.

Protte
 
Jag har -25 i frysen eftersom jag lagrar kött i många år. I helgen var det en 9 år gammal stek som hamnade i grytan.
Har du frysen bara för att frysa ned resterna från middagen som du ska äta några veckor senare är -17 kallt nog. Ska du äta den i morgon är -1 kallt nog.
 
S
varför lagrar du dom så länge? kött har en viss hållbarhet i frysen också. men men. tycker du köttet är bra, så kör på
 
För att jag inte hinner äta allt. Och ibland tappar jag kontrollen och äter det nyaste köttet medan det ligger några kg gammalt längst ned.
Det är mest ren (och lite älg) alltså magert kött som tydligen har näst intill obegränsad hållbarhet. Jag hade aldrig gjort det med nöt, och gris ska ätas inom några månader.
 
Hur många futtiga kr har du tänkt att spara på det. Kollar du på frysens display eller en riktig termometer?
 
Lita på dina sinnen. Om du tar fram mat ur frysen som inte är så god som den borde vara finns det två alternativ. Det ena är att sänka temperaturen och det andra är att inte lagra saker lika länge. Det finns ingen magisk gräns vid -18 grader eller +5 grader.

Erik
 
Däremot är den rekommenderade kylan -18 eller lägre enligt livsmedelsverket.
 
Glass börjar skikta sig vid -15.
Varför skall du ha -17? De flesta rekommenderar att köra -18 eller kallare. Dock förbättras hållbarheten markant om du går ner mot -22.
Tror du att du kommer spara ngt märkbart på att köra frysen och kylen varm?
Räcker med att du fått kasta en matvara så har besparingen gått förlorad. Dessutom kan du riskera att bli magsjuk om det vill sig illa, och en dags förlorad arbetsinkomst motvarar ju frysens hela årsdriftkostnad...
 
Y
I mitt fall så sänkte jag lite för maskinerna är helt tomma. Jag har igång dem bara för att vara beredd inför dagen de fylls med något och då slipper vänta i evigheter på nedkylningsprocessen.

Mötte en som reagerade på att det inte var 20grader, men manualen hänvisar till 18.

Sen har jag noll kunskap om detta så frågade bara nyfiket. Kunde ju visa sig att de flesta körde kanske -15
eller att -21 var bäst, då hade jag anpassat mig till det.
 
Jag har gått andra vägen! Har en vän som är Ica-handlare. Han provade att sänka temperaturen i kyldisken med 1 grad och det hade en väldig påverkan på varornas hållbarhet. Jag kör 3 grader i kylen!
 
pwrdesign skrev:
Jag har gått andra vägen! Har en vän som är Ica-handlare. Han provade att sänka temperaturen i kyldisken med 1 grad och det hade en väldig påverkan på varornas hållbarhet. Jag kör 3 grader i kylen!
Förstår att mjölk och skinka håller sig bättre i 3-gradig kyl, men vad gör du med dina grönsaker, får du inte frysskador på dem? Jag vill ha 3-4 grader till riktiga kylvaror, men 10-12 till mina grönsaker - det är en svår ekvation när man gillar grönt och tycker grönsakslådorna är för små.
 
Yrrol skrev:
I mitt fall så sänkte jag lite för maskinerna är helt tomma. Jag har igång dem bara för att vara beredd inför dagen de fylls med något och då slipper vänta i evigheter på nedkylningsprocessen.

Mötte en som reagerade på att det inte var 20grader, men manualen hänvisar till 18.

Sen har jag noll kunskap om detta så frågade bara nyfiket. Kunde ju visa sig att de flesta körde kanske -15
eller att -21 var bäst, då hade jag anpassat mig till det.
Men varför kör du tomt? Så fort du öppnar dörren så rinner den kalla luften ut och maskineriet får börja om.

Om du startar maskineriet och åker och handlar några kilo djupfryst och hivar in så kommer det att funka. Att köra flera dagar???

Protte
 
Yrrol skrev:
I mitt fall så sänkte jag lite för maskinerna är helt tomma. Jag har igång dem bara för att vara beredd inför dagen de fylls med något och då slipper vänta i evigheter på nedkylningsprocessen.

Mötte en som reagerade på att det inte var 20grader, men manualen hänvisar till 18.

Sen har jag noll kunskap om detta så frågade bara nyfiket. Kunde ju visa sig att de flesta körde kanske -15
eller att -21 var bäst, då hade jag anpassat mig till det.
Men varför kör du tomt? Så fort du öppnar dörren så rinner den kalla luften ut och maskineriet får börja om.

Om du startar maskineriet och åker och handlar några kilo djupfryst och hivar in så kommer det att funka. Att köra flera dagar tomt???

Protte
 
Med två kylar.. En för ölen (12grader) och en för mjölken (3grader). Vid den temperaturen klarar sig mjölken en vecka över sämst efter dagen utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.