Vi funderar på att köra en vattenmantlad pelletskamin som huvudvärmekälla (pga. platsbrist). Den är tänkt att stå i tv rummet som är på ca 17-18 kvadrat. Vi funderar på en Baxi Twist 80/20 där 20% av värmen går in i rummet. Den ska gå mot en soltank på 750l.

Nu är ju frågan, hur varmt kommer det att bli i rummet som kaminen står i? Kommer det att bli 25-30 grader varmt eller kan man hålla värmen på en bra "tv" nivå?

Om man i stället väljer en kamin som har 30% av värmen till rummet, hur blir det då?

Hur upplever ni som har vattenburen pelletskamin att den värmer i rummet?

Huset ska ha vattenburen golvvärme och huset är i planeringsstadiet.
:)
 
Jag har en Ecofire modell Freddy som ger totalt 14,5 kW varav 2 till rummet, ett rum som är något större än ditt. Det blir varmt i det rummet, 25 - 27 grader, men man kan ju styra starttiden så att den startar ett visst klockslag, det har jag ännu inte testat men enligt handboken skall det gå. Nu vet jag inte om det går på den modell som du tänker köpa, men det kan ju vara värt att kolla.
 
Oj.... Det verkar ju inte vara nån ideal lösning.... Hur ska man komma förbi det? Eller är det bara att acceptera att det blir varmare i det rummet som kaminen står i? Kanske om man stryper golvvärmen i det rummet som kaminen står i?
 
Man skulle kanske kunna installera en eller flera fläktar som förflyttar värme till andra rum också, för att på så sätt minska värmen där kaminen befinner sig.
 
Hemmakatten
Nu har vi eldat lite i vårnya vattenmantlade kamin (pga svårigheter medinställning). Vi har kaminen i hallen men har en mycket öppen planlösning. Vi har under denna korta tid inte upplevt alls att det varit några som helst problem med förhöjd rumstemperatur. Snarare tvärtom tycker vi att 'brasvärmen' ger en torrar och behagligare värme i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.