Har köpt en lödstation och tänkte att "premium-budget" borde täcka mina behov; jag ska löda enkla kablar, inte finelektronik och inte för stort. Luxorparts 60 w på Kjell för 999 kr.

Vid lödning upplever jag inte att den blir så väldigt mycket varmare än min gamla lödpenna, 15 w.

Jag har testat med värmekamera och när jag vridit på max och låtit den stå minst fem min mäter jag upp ca 170 grader. Visst funkar det, men jag hade väntat mig att den skulle leverera mer och det är segt att smälta lödtråden.

Några synpunkter på vad man ska kunna mäta upp för FAKTISK temperatur i spetsen?
 
  • Värmekamera visar lödstationens spets vid 171,6°C, omgiven av färgskalor som indikerar temperaturvariationer. Max temperatur 172,1°C.
Den är ju digital med tempmätning, vad säger displayen?

LCD-display visar inställd temperatur (ställbar mellan 160 och 480 °C). Snabb uppvärmning (blir 300  °C på under 10 s).
 
D Dilato skrev:
Den är ju digital med tempmätning, vad säger displayen?

LCD-display visar inställd temperatur (ställbar mellan 160 och 480 °C). Snabb uppvärmning (blir 300  °C på under 10 s).
480 grader
 
Har du en effektmätare kan ju den ge en fingervisning, skulle förvänta mig att den drar närmare märkeffekten om du sätter temperaturinställingen på max.
 
Om Du kollar med ditt lödtenn som smälter vid ca 180 grader för tenn-bly eller 230 grader för blyfritt så får Du en uppfattning om din mätning är rimlig. För tenn-bly används spetstemperatur på typiskt 370 grader. Högre temperatur förkolnar flussmedlet direkt
 
Hur ser spetsen ut? Nya spetsar behöver oftast "brännas in". Tip-cleaner är smidigast men det går med mycket lödtenn och envishet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Har du en effektmätare kan ju den ge en fingervisning, skulle förvänta mig att den drar närmare märkeffekten om du sätter temperaturinställingen på max.
Kan ju testa, men den kan väl dra hög effekt med dåligt resultat i spetsen också..?
 
S Schäfer skrev:
Hur ser spetsen ut? Nya spetsar behöver oftast "brännas in". Tip-cleaner är smidigast men det går med mycket lödtenn och envishet.
Ok, det har jag inte fattat. Menar du alltså att spetsen håller dålig temperatur under viss tid när den är ny och i så fall, ungefär vad kan man förvänta sig i fråga om temperatur om jag bara använder den vanligt ett tag?
 
Nej temperatur skall den hålla men värmeavledningen från spetsen kan vara kass. Om din mätning är korrekt så är det något fel lödstationen. Men termografering av blanka ytor är sällan tillförlitliga.
 
  • Gilla
P-E Hans och 1 till
  • Laddar…
Sitter spetsen fast ordentligt?

Från en recension:
Stiftet som skickades med satt lite löst, fick dra åt. Detta skapade lite problem med att få spetsen tillräckligt varm.

Från en video på Youtube:
Tip: Get replacement tips from ebay/alibaba. Hakko 900M. The replacements are so much more faster to solder with due to being more massive and more tight fit around the heating element. The tips that came with the solder station, and the ones i bought extra at kjell.com were so hollow.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Sitter spetsen fast ordentligt?

Från en recension:
Stiftet som skickades med satt lite löst, fick dra åt. Detta skapade lite problem med att få spetsen tillräckligt varm.

Från en video på Youtube:
Tip: Get replacement tips from ebay/alibaba. Hakko 900M. The replacements are so much more faster to solder with due to being more massive and more tight fit around the heating element. The tips that came with the solder station, and the ones i bought extra at kjell.com were so hollow.
Har ju lossat och dragit åt den. Men som fästet ser ut utgår jag från att det ska dras med handkraft. Om inte detta räcker (och bitarna inte sitter tillräckligt tight för att det ska funka), får det anses vara ett fel på grejerna. Känns ju inte rimligt att köpa en lödstation och därefter behöva komplettera med reservdelar för att det ska funka...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är maxtemperaturen din värmekamera kan mäta?
En sån här maxar på 200 grader...

EDIT:
Min lödstation
Lödstation med digital display visar 350 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inställd på 350 grader
Värmebild av en lödstation i drift vid 324,1°C och 109,9°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avståndet man mäter på spelar roll
Termisk bild visar temperaturen vid en lödstation, där spetsen når 345,3°C. Andra områden är markerade med 36,0°C och 49,9°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
P-E Hans
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är maxtemperaturen din värmekamera kan mäta?
En sån här maxar på 200 grader...

EDIT:
Min lödstation
[bild]

inställd på 350 grader
[bild]
Avståndet man mäter på spelar roll
[bild]
Vad är det för lödstation?

Värmekameran tar upp till 400°C. Upplever den är ganska bra på att pricka rätt, så har svårt att tro att den skulle fela på en 150°C sådär, även om den skulle ha svårt att mäta helt på graden.
 
P P-E Hans skrev:
Vad är det för lödstation?

Värmekameran tar upp till 400°C. Upplever den är ganska bra på att pricka rätt, så har svårt att tro att den skulle fela på en 150°C sådär, även om den skulle ha svårt att mäta helt på graden.
Lödstationen är en ZD-931 (heter också EP5) som kan köpas här för 35 Euro + 10 euro frakt.
Annars ligger väl priset på 790 kronor inkl frakt.
 
  • Gilla
P-E Hans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.