Hejsan
Jag bygger om garaget till ett attefall. Jag tänker inte installera el golvärme (vet inte om det är värt det med dagsläget). Jag isolerar markplattan lite med frigolit men vet inte vilken material av den 3 ska jag läga för ha det varmare inomhus.
 
BirgitS
När man pratar om att vissa golv känns varmare så är det just som det känns för barfota fötter. Om man skulle ha de tre golvtyperna bredvid varandra så skulle en termometer visa precis samma temperatur, typ 1-2 grader under rumstemperatur. Däremot har vissa material lättare att överföra kyla till fötter än andra. Klinker är väldigt bra på det och därför känns det kallt när man går på klinker. Trä är dåligt på det och därför blir inte fötterna lika nerkylda när man går på trägolv. Ytskiktet på både laminat och vinyl är väl plast, vilket är något mittemellan. När det gäller parkett beror det även på hur den är behandlad, lackad parkett blir likartad plast, medan men hårdvaxolja så blir det mer som rent trä.

Obs! Ovanstående utgår delvis från andras erfarenheter. Själv har jag inte haft vinyl och laminat utan bara klinker och lackad parkett.
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.