Behöver lite tips och ideér om hur och var man kan sätta bärlinor och skruvreglar för vår altan som är tänkt att se ut som nedan.

Den kommer ligga på mark och jag kommer inte kunna lägga skruvreglar ovanpå bärlinorna utan de får bli nedsänkta i fack.

Jag har spånat lite på att göra respektive inramad sektion som ett fack men det känns som att det kan bli lite onödigt krångligt. Sedan har jag annars funderat på att lägga reglarna med 45° vinkel. Någon som har lite input på vad som funkar bra och som är relativt enkelt att utföra? Det är första altanen jag gör... =)

En annan fråga gällande frisen: Kan man lägga fris med annan bredd mot vad man har på övrig trall? Typ 28x120 trall och 28x145 som fris?

//Fredrik
 
  • Skiss av framtida altan med måttangivelser och indelade sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin design :)
Ett sätt att göra det så enkelt för sig som möjligt är att använda standard längder 3,6m, 4,2m eller 4,8m så mycket som möjligt för att minsta kapandet. Som det ser ut nu kommer du behöva kapa varenda trallbräda. Antagligen kommer det inte lika stiligt följa huset men det minskar jobbet.
 
  • Gilla
Domarn84 och 1 till
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Fin design :)
Ett sätt att göra det så enkelt för sig som möjligt är att använda standard längder 3,6m, 4,2m eller 4,8m så mycket som möjligt för att minsta kapandet. Som det ser ut nu kommer du behöva kapa varenda trallbräda. Antagligen kommer det inte lika stiligt följa huset men det minskar jobbet.
Navarro Navarro skrev:
Behöver lite tips och ideér om hur och var man kan sätta bärlinor och skruvreglar för vår altan som är tänkt att se ut som nedan.

Den kommer ligga på mark och jag kommer inte kunna lägga skruvreglar ovanpå bärlinorna utan de får bli nedsänkta i fack.

Jag har spånat lite på att göra respektive inramad sektion som ett fack men det känns som att det kan bli lite onödigt krångligt. Sedan har jag annars funderat på att lägga reglarna med 45° vinkel. Någon som har lite input på vad som funkar bra och som är relativt enkelt att utföra? Det är första altanen jag gör... =)

En annan fråga gällande frisen: Kan man lägga fris med annan bredd mot vad man har på övrig trall? Typ 28x120 trall och 28x145 som fris?

//Fredrik
Klart du kan lägga en bredare bräda som fris. Alternativt ha två frisbrädor. Har sett en del här på forumet som lagt dubbla frisbrädor.

Byggglädje Byggglädje skrev:
Fin design :)
Ett sätt att göra det så enkelt för sig som möjligt är att använda standard längder 3,6m, 4,2m eller 4,8m så mycket som möjligt för att minsta kapandet. Som det ser ut nu kommer du behöva kapa varenda trallbräda. Antagligen kommer det inte lika stiligt följa huset men det minskar jobbet.
Han kommer ju ändå behöva rensåga ändarna. Har man sedan en sänksåg så har man vunnit mycket i tid.
 
  • Gilla
Navarro
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Klart du kan lägga en bredare bräda som fris. Alternativt ha två frisbrädor. Har sett en del här på forumet som lagt dubbla frisbrädor.



Han kommer ju ändå behöva rensåga ändarna. Har man sedan en sänksåg så har man vunnit mycket i tid.
Tack för snabb feedback!

Sänksåg har jag så det är nog inga problem att kapa allt. Vad jag förstått sätter man frisen sist ändå så alla delar kommer ju vara öppna och lättillgängliga

Vad tror ni om regelsättningen? Är 45-gradigt en bra idé? Eller är det bättre med fackindelning för respektive sektion? Eller bara jämna mellanrum överallt utan sektioner?

/Fredrik
 
Ang standardmått så har jag försökt att hålla den yttre delen till att vara jämnt antal brädor i bredd (17st) men jag kommer få klyva en bräda i de två stora sektionerna som det verkar just nu.
 
Uppdatering efter ganska många timmar i SketchUp...

Som jag sa i förra inlägget så kommer jag nog bli tvungen att klyva två brädor men jag tror det är överkomligt och jag kan inte komma på något bra sätt att komma undan heller utan att det blir på någon annan del istället...

Så här kommer upplägget med Bärlina i rött, Skruvreglar i orange, Fris i cyan och Trall i vitt för den som är intresserad :)
 
  • SketchUp-design av däcklayout med bärlinor i rött, skruvreglar i orange, frisar i cyan och trall i vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-SketchUp-layout med bärlina i rött, skruvreglar i orange, fris i cyan och trall i vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering då bygget satt igång! Tänkte att jag kommer nog ha detta lite som en bygg blogg :D
 
  • Grundarbeten vid bygge med grusbädd, trampstenar och person som mäter utmed husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en gruslagd tomt framför vit husfasad, markering för påbörjat byggprojekt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Början av ett byggprojekt med verktyg och material spridda på grusmark bredvid en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av en trätrall framför en modern villa, med synliga reglar och verktyg utspridda på gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående altanbyggnation med träramar och grus nära ett grått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning av en träramkonstruktion för ett byggprojekt på en grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sundh och 4 till
  • Laddar…
Byggdag 3 och stommen är färdig! Trallen kommer i veckan så allt enligt plan (y)
 
  • Byggare på en byggarbetsplats med färdig stomme till en altan vid ett hus, verktyg i handen, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggdags tredje dag: Stommen till en altan med träreglar på grusunderlag vid husfasad, väntar på trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Efter lite uppehåll med sen trall leverans och en utlandsresa så har vi nu kört på hårt igår och idag. Bara två hela sektioner kvar plus avslut på en sektion.

Alla vinklar visar verkligen på att övning ger färdighet. Ska lägga upp bild på en del jag inte är jättenöjd med och en som blev jättebra. Har dock varken material eller ork att fixa till det. Det slutar nog med att vi behöver sätta stödben för markisen där i närheten ändå så inget som syns

Till dess kommer iaf bilder från respektive dagsjobb.
 
  • Pågående bygge av trätrall med en uppslagen parasoll, trädgårdsmöbler på våt yta och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrall med olika sektioner och en markis, nära ett hus och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
J
Väldigt fint, otroligt att det är ditt första! Avancerad design, men ändå högt tempo. Härligt!
 
  • Gilla
Navarro och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
Navarro Navarro skrev:
Efter lite uppehåll med sen trall leverans och en utlandsresa så har vi nu kört på hårt igår och idag. Bara två hela sektioner kvar plus avslut på en sektion.

Alla vinklar visar verkligen på att övning ger färdighet. Ska lägga upp bild på en del jag inte är jättenöjd med och en som blev jättebra. Har dock varken material eller ork att fixa till det. Det slutar nog med att vi behöver sätta stödben för markisen där i närheten ändå så inget som syns

Till dess kommer iaf bilder från respektive dagsjobb.
Gammal tråd men vore kul med mer bilder på slutresultat o lite närbilder på gerade frisar :). Väldigt fin altan!
 
Navarro Navarro skrev:
Uppdatering efter ganska många timmar i SketchUp...

Som jag sa i förra inlägget så kommer jag nog bli tvungen att klyva två brädor men jag tror det är överkomligt och jag kan inte komma på något bra sätt att komma undan heller utan att det blir på någon annan del istället...

Så här kommer upplägget med Bärlina i rött, Skruvreglar i orange, Fris i cyan och Trall i vitt för den som är intresserad :)
Impad. Har aldrig tagit mig in i Scetch-up världen, och med mina 'överslag och
ritningar' på rutpapper så blir det alltid en del fix och tricks för att få ihop det på slutet. (Fast å andra sidan har jag ett hus från 50-talet helt utan helt raka vinklar så scetch-up kanske ändå inte hade löst problemet...)

/MH
 
Kul att det fortfarande finns intresse för denna
Här kommer resultatet, precis efter tvätt förra sommaren. Ska se om jag kan knäppa en bild på geringen och trappsteget också
 
  • Nytvättad trätrall på en upphöjd uteplats med solstolar och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen tvättad träterrass vid en villa med sittmöbler, solstolar och blomlådor en sommarkväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Lite fler bilder
 
  • Nybyggd träaltan med vit räcke vid en villa, synliga gräsmattan och staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäckshörn med symmetriskt mönster och stenläggning längs basen på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träveranda med nylagt däck och snickardetaljer längs kanten, gräsmatta och stenplattor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett intrikat trägolv med ett geometriskt mönster av plankor i olika nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dille Hirvi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.