Hej,

Sedan några år tillbaka har mitt hus (som är från 30-talet) mekanisk till/från-luft. De gamla självdragskanalerna är kvar men de har fått sina ventiler i väggen stängda.

Förutom i köket, det renoverades för ett gäng år sedan, och när man gjorde det så knackade man helt enkelt bort frånluftskanalerna som fanns där och installerade en ny kanal till köksfläkten. Man installerade även en dragdörr mellan kök och hall. Kaviteten där dörren rör sig slutar uppåt in i de här till innertaket bortknackade kanalerna. Iom mekanisk ventilation så skapas ett ordentligt undertryck i huset och en stor mängd luft sugs in genom kanalerna. Vid ett antal minusgrader ute får jag noll grader i dörröppningen. Blir det riktigt kallt ute verkar skorstenseffekten slå in och det blir varmare i öppningen.

Jag vill såklart spara den energi det kostar att suga in massa kall luft och öka komforten genom att ta bort och plugga kanalen.

Det är alltså tre kanaler i kökstaket som går ihop på vinden till en kanal som sedan går 2m i isoleringen på vinden och in i en snickrad skorsten som bara haft imkanaler. I den här skorstenen går även nuvarande köksfläktsluft ut. Den snickrade skorstenen stor som en vanlig skorsten men slutar under en täckt huv med en lucka på sidan. Det kan alltså inte regna in här.

Så till frågan, om jag tar bort kanalen, vart pluggar jag? Nere i köket? Vid ingången till skorstenen eller uppe vid utloppet från skorstenen? Och hur pluggar jag? Jag tänker mig en rejäl spray med byggskum.

Och om jag tar bort rören från köket fram till skorstenen så antar jag att det bara är att skruva fast något som täpper till hålet ner mot köket, och så lägger jag bara tillbaka isoleringen som består av naturfiber. Någon fuktspärr finns ju inte någon annan stans i taket, så det kan ju inte behövas här heller.

Tackar för tips och idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.