Lista på det du kan göra själv (vi gör det)

Montera innerväggar.
Lägga in all isolering
Lägga undergolv.
Montera alla gipsskivor.
Göra innertaket.
Montera trappan till vinden.
Montera köket
Spackla, måla, tapetsera.
Installera centraldammsugare.
Lägga kakel och klinkers.

Du kan räkna med 375kr timme/ per man.

Köper man en spikpistol med kompressor för 4000kr går att göra jobbet "montering" på noll tid. 8)


Om du gör allt detta sparar du enorma pengar  ;D ;D 8)
 
Jag tackar så mycket för den infon.
Det skall jag skriva upp...
om man skall göra vvs arbetet och el arbetet med hjälp av lokala entreprenörer samt ev. grunden vad måste man tänka på då? De har ju antagligen lite försäkringar och sådär. Vi har två snickare som skall jobba svart, vad är rimlig kostnad att ge dem tycker ni? Bra att få lite information...

Vad har ni tagit för försäkringar när det gäller ex. lösvirkesfabrikat grejor?
Vet någon även vad det gäller för garantier och försäkringar om man köper ett fabrikshus stommonterat? Lite diffust tycker jag... Mycket frågor. Har ni någon typ av arbetsplan får ni gärna maila mig lite info!
 
Optimist skrev:
Jag tackar så mycket för den infon.
Det skall jag skriva upp...
om man skall göra vvs arbetet och el arbetet med hjälp av lokala entreprenörer samt ev. grunden vad måste man tänka på då? De har ju antagligen lite försäkringar och sådär. Vi har två snickare som skall jobba svart, vad är rimlig kostnad att ge dem tycker ni? Bra att få lite information..

Vad har ni tagit för försäkringar när det gäller ex. lösvirkesfabrikat grejor?
Vet någon även vad det gäller för garantier och försäkringar om man köper ett fabrikshus stommonterat? Lite diffust tycker jag... Mycket frågor. Har ni någon typ av arbetsplan får ni gärna maila mig lite info!
Du kan betala 100kr/timme med gott samvete, det är vad entreprenörer själva betalar när de anlitar sv.... ;)

Garbo försäkring för husdelarna och när leveranserna börjar "villaförsäkring"
 
Om ni bygger på löpande räkning tycker jag att ni skall städa och sådant själva. Om man skall vara ärlig är det dumt att låta duktigt folk sopa och bära spillbitar. (räcknar inte mig själv som duktig just på husbyggnation ;))
Samtidigt som ni tjänar en slant lägger ni märke till detaljer och har även koll på de som jobbar lite mer.

Om ni skall köpa ett nyckelfärdigt hus tycker jag att ni skall försöka fixa till allt special själva, ex inbyggda garderober, larm, nätverk osv. Anledningen till detta är att alla tillägg brukar kosta mycket.
Ex på detta för mig är inbyggd soptunna för 4651 kr :surprised:
 
byggherreNR1 skrev:
Ex på detta för mig är inbyggd soptunna för 4651 kr :surprised:
Hur fungerar din inbyggda soptunna ?
det låter intressant ;)
 
Garage brukar de flesta husleverantörer ta blodigt mycket betalt för. Där finns det pengar att spara om man bygger själv, eller köper en byggsats "på nätet".
 
Hur fungerar din inbyggda soptunna ?
det låter intressant
Kan inte riktigt uttala mig ännu då jag inte ens har ställt dit tunnan ännu, men det är ett inbyggt skåp i sidan på garaget så att man kan nå den uttifrån.

Tätt är den också så att inga flugor kommer åt.

Kommer säkert funka bra tror jag, dock känns priset åt helsefyr för högt.
 
Ett annat tips är att försöka ha någon på bygget hela tiden som kan vara hantlangare och uppassare. Så kan de andra snickarna koncentrera sig på sitt istället för att hålla en bräda eller skicka spik för 350:- i timmen :)

Vidare är det även bra om någon kan köra iväg o hämta grejer o så, för det tar de också betalt för. Lägga kakel o klinkers skulle jag avråda från, men det är upp till var och en. Man kan däremot hjälpa de ganska mycket under själva läggningen, såsom fogning och efterpolering. Sparar många timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.