Hej
Har monterat bort ett element och fick då tömma ur vattnet ut värmesystemet. Nu kom nästa problem,hur tusan fyller jag på igen? Förra gången röris var hemma så sa han att han varit tvungen att fylla på manuellt med slang. Var ju typiskt nog inte hemma själv så missade hur han gjorde så sätter min tillit till er :)

Lite bilder...
ImageUploadedByByggahus.se1402155273.807964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402155360.116643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1402155423.750017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilen på kopparröret utmed väggen på bild två ser ut att passa bra för påfyllning. Håll koll på manometern vid röda expkärlet når du fyller så ser du när trycket stiger, kan vara onödigt att fylla så säkventilern löser ut.
 
Krilleman
värme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis som GK skriver, ventilen i min markerade röda ruta ska det vara.
 
GK100 skrev:
Ventilen på kopparröret utmed väggen på bild två ser ut att passa bra för påfyllning. Håll koll på manometern vid röda expkärlet når du fyller så ser du när trycket stiger, kan vara onödigt att fylla så säkventilern löser ut.
Menar du vredet?händer inget när jag öppnar det (står i stängt läge). Det kommer från inkommande kallvatten. Kanske det röris menade han inte fick till att fungera. Men var fyllde han då på någonstans. Vet att han sa han hade lånat trädgårdsslangen...
 
krilleman_215 skrev:
[bild]

Precis som GK skriver, ventilen i min markerade röda ruta ska det vara.
Ok.se mitt svar ovan. Den verkar ha hängt sig på ngt sätt
 
Ok då kan du fylla med slang via avtappningen till höger om expkärlet, kanske där du tappade ur? Se till att ha ordentliga kopplingar så du kan börja med att lägga på tryck innan du öppnar kikventilen (avtappningsventilen) så inte radvatten går bakåt ut i vattenledningen. Och sen omvänt stäng avtappning innan du stänger av vattnet.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman
Sa inte rörkrökaren något om att inte påfyllningen fungerade innan han åkte? Och varför lämnar man an en anläggning så? Backventilen ser ut att sitta korrekt monterad.

Kulventilen borde öppna kallvattnet om man vrider 90º på denna. Men det bygger ju på att det finns tryck som överskrider 0,4bar som finns i värmesystemet!

Men om du får GK:s ypperliga "ful-lösning" att fungera så ska du absolut ifrågasätta rörisens koppling av påfyllningsventilen!
 
GK100 skrev:
Ok då kan du fylla med slang via avtappningen till höger om expkärlet, kanske där du tappade ur? Se till att ha ordentliga kopplingar så du kan börja med att lägga på tryck innan du öppnar kikventilen (avtappningsventilen) så inte radvatten går bakåt ut i vattenledningen. Och sen omvänt stäng avtappning innan du stänger av vattnet.
Morgondagens sysselsättning räddad ;-) tack för instruktionen.ska testa!
 
krilleman_215 skrev:
Sa inte rörkrökaren något om att inte påfyllningen fungerade innan han åkte? Och varför lämnar man an en anläggning så? Backventilen ser ut att sitta korrekt monterad.

Kulventilen borde öppna kallvattnet om man vrider 90º på denna. Men det bygger ju på att det finns tryck som överskrider 0,4bar som finns i värmesystemet!

Men om du får GK:s ypperliga "ful-lösning" att fungera så ska du absolut ifrågasätta rörisens koppling av påfyllningsventilen!
Nja.röris var där i ärende som gällde utbyggnad av badrummet och borttag av ett element.men lång story kort så var det inte han som satte upp grejerna utan det är gjort till och från sen 30-talet med fjärrvärme inkopplat typ 90-talet.så ett virrvarr av rör (allra helst skulle jag vilja ta hit en röris och rensa upp lite men se de pengarna får nog gå till mer prio saker)
 
Vattnet till radiatorerna fyll du väll på i fjärrvärme centralen!
 
GK100 skrev:
Ok då kan du fylla med slang via avtappningen till höger om expkärlet, kanske där du tappade ur? Se till att ha ordentliga kopplingar så du kan börja med att lägga på tryck innan du öppnar kikventilen (avtappningsventilen) så inte radvatten går bakåt ut i vattenledningen. Och sen omvänt stäng avtappning innan du stänger av vattnet.
Tack igen.var bara att dra på en gardenakoppling o dit med trädgårdsslangen. Värmesystemet står ju still så här års så antar jag får vänta till hösten med att lufta det helt och hållet
 
Har du ingen central typ denna?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.