Vi har funderat och dividerat fram och tillbaka i drygt ett år nu på om vi ska bygga nytt eller inte. Vi vågar inte riktigt ta det där första avgörande steget. Det som hindrar oss är givetvis det ekonomiska. Idag bor vi i en hyresrätt med en hyra på 6500, och det känns uselt. Om vi bygger måste vi köpa en bil till, vilket innebär ytterligare en månadskostnad. Vi har inga barn idag, men vill ju självklart ha en dag, och då vill jag gärna kunna vara mammaledig utan att känna panik ekonomiskt. Vill ju inte behöva gå och panta burkar för att köpa blöjor. Vi har det relativt gott idag (har ut ca 30 000 tillsammans). Men vi vill ju "leva" också när vi byggt vårt nya hus, inte bara sitta inne och uggla och inte ha råd att gå ut och hitta på saker. De husmodeller vi tittat på ligger runt 2,3 milj inkl tomt, VA, el osv. Men sen tillkommer ju anläggning av tomten också... Vi vågar helt enkelt inte. Tänk om vi inte klarar av det och sen måste sälja vårt nybyggda hus... Usch, hemska tanke... :'( Är vi gräsligt fega?? Anledningen att vi ens funderar på att bygga är för att vi inte hittar något begagnat som passar oss (har letat i två år...).

Hur har ni tänkt när ni bestämt er för att bygga? Vad har fått er att ta första steget? Har kostnaderna i det nya huset motsvarat era beräkningar? :-/ :-/ :-/
 
Har ni pratat med banken? Har ni någon kontantinsats att lägga in? Har du prövat göra kalkyler (och sökt lånelöfte) på exvis SBAB:s sajt?
Ni skulle klara av lånet, det tror jag absolut. Idealet är förstås att slippa topplån helt och hållet, annars att amortera som sjutton på topplånet så ni kvickt blir av med det.
 
Ja, vi har pratat med banken. Vi har inte fått något lånelöfte, men vår kontaktperson har sagt att det NOG inte är något problem.

Vi har pratat om att lägga 150 000 i kontantinsats. Vi vill ju ha kvar till att anlägga tomten också...

Man kan väl inte få byggkreditiv hos SBAB? Men det är klart, man kan ju placera lånen där sen när det är dags, och slippa topplånet.
 
Hej!

Vi är i nästan samma sits som ni. Vi har ut ca 32000 tillsammans och har ett barn. Vi har en bostadsrätt för 5300 och har letat hus i ca 6 år. Huset vi har tänkt bygga går på ca 2,15 milj inkl. allt och vi har en kontant insats på ca 300 000. Länge har vi ältat om vi ska bygga eller inte för vi bor inte på någon tillväxtort precis... Vi vet att vi får lån utan problem, men det är ju vi som ska veta om vi klarar av att leva under dessa förutsättningar eller inte. Så jag förstår din oro!!
Jag tror själv att både ni och vi klarar av att bygga nytt hus rent ekonomiskt. Man måste ju dessutom leva nu och kan inte vänta på att hitta ett begagnat drömhus resten av livet! Jag hoppas att jag lyckas övertala min sambo om detta snart... ;)

/Sluttis
 
Det som gjorde att vi tog det avgörande första steget var att vi råkade kliva in i Visningshuset med stort V. Vi föll direkt och har inte ångrat oss (även om vi såklart funderar en hel del över ekonomin...). ;D
 
Hej!
Vi var i precis samma situation som ni....men vi har byggt och bott i vårt fina hus i ca 7 månader. Idag är jag mammaledig, har pengar över till annat och sover gott om nätterna.

Att bygga sitt eget hus är en dröm som gått i uppfyllelse. Våga leva ut er dröm också...det är det värt.'

Lycka till!
 
jag vill inte vara negativ men efter
som det har varit en sådan hets jakt på boende på sistonde beroende på de låga räntorna så har det fått marknadspriserna att bli sjukt höga på tomter och hus..det känns lite som innan börskraschen för ett par år sen anser jag...lägger man sig då på gränsen att klara av det ekonomiskt så tar man en stor risk anser jag ..även om ingen spår höjd ränta just nu så spådde heller ingen att allmänna pensions försäkringarna skulle gå minus som dom gjorde..lyssna inte på folk utan gå efter din egen magkänsla...är det rimligt att betala dubbelt så mycket för en tomt idag än vad den kostade för 4 år sedan...nej det är det verkligen inte..hade det varit normal prisutveckling och ingen bubbla som spricker så hade jag nog blivit storbonde och styckat av lite då och då tills jag gått i pension.....jag är själv sugen på att ta steget men väntar nog tills folk som lagt sig på gränsen måste panik sälja för då får jag rätt pris  :) :) se bara dubbleringen av fastighetsskatten..vem kunde ana det...det kommer snart ...det ena efter det andra skall du se om du bara kan sitta lugnt i båten ett tag till.för nu är det säljarens marknad och definitivt inte köparens...det verkar som det räcker med några självmordsbombare som placerar sig vid några väl placerade mål för att få hela världs ekonomin att gunga.....allt går upp och sedan ner igen..så har man ingen buffert att ta till när det kniper så blir man förlorare när det vänder igen..nån skall ju betala kalaset..och oftast blir det den svagaste länken som får ta smällen
 
Sant...allt kan hända.
Men just nu är sannolikheten större att folk skiljer sig, dör, förlorar alla jobb man har, eller hittar jobb på annan ort mm mm så de måste sälja. Detta kommer inte ändras. De som säljer sist är familj med barn. Dessa har oftast tänkt till flera ggr om innan man köpt. Sen om det nu är så att räntan stiger så skall det göra det från 1.5 till kanske 4 eller 5% innan det ger effekt. Som jag ser det nu så kan jag inte se en höjning med den magnityden på ett bra tag. Om 5 år..ja kanske. Men då får jag anta att jag fortfarande är gift & har jobb som idag så löser det sig utan konstigheter. Man drar in på annat innan man flyttar....så du kommer vänta länge på sjunkande priser. Plus...det blir inte billigare för dig då..räntorna kommer göra det svårt i alla fall....

Dessutom..om folk hamnar i kris om räntan stiger...vad säger att du inte själv är i samma kris????
 
det ena efter det andra skall du se om du bara kan sitta lugnt i båten ett tag till.för nu är det säljarens marknad och definitivt inte köparens...
Tja, så kan man såklart resonera, men livet är här och nu, vad som händer om några år kan ingen veta! Jag försöker leva efter mottot att förverkliga mina drömmar i den mån jag kan och förmår, dock inte på bekostnad av min goda nattsömn genom att ta onödiga risker. ;)

Visst är det möjligt att fastighetsbubblan spricker om fem år, men då har vi haft fem bra år i vårt hus med förhoppningsvis hög trivsel under tiden. Livet ska levas här och nu - skjut inte upp drömmarna till ett odefinierbart "senare". :-* Därmed inte sagt att man ska låta bli att fundera och ta genomtänkta beslut - såklart ska man tänka efter före! Men att sitta still och avvakta fem år framåt är verkligen inte min melodi... Man vet ju inte ens om man lever då! :surprised:

/Lena
 
jag tror det var nån gång runt 95-98 då bubblan sprack senast på fastighetsmarknaden... min mor fick vara med och betala det kalaset ..hon var tvungen att sälja när det stod som lägst och hon hade också köpt när det råkade stå som högst...jag kan säga att man betalar  inte gladeligen av en skuld på 500000 kr bara för att man har inställningen att man kan bli påkörd av en buss imorgon och därför måste handla nu ...jag räknar med att leva ett normalt långt liv iaf och kan hellre lugna mig till rätt tillfälle kommer.
 
min mor fick vara med och betala det kalaset ..hon var tvungen att sälja när det stod som lägst och hon hade också köpt när det råkade stå som högst...jag kan säga att man betalar inte gladeligen av en skuld på 500000 kr bara för att man har inställningen att man kan bli påkörd av en buss imorgon och därför måste handla nu ...jag räknar med att leva ett normalt långt liv iaf och kan hellre lugna mig till rätt tillfälle kommer.
Visst var det förfärligt för alla dem som fick lämna hus och lägenheter med en låneskuld... Jag är förvisso inte ekonom själv, men har läst ekonomer uttala sig om att ekonomin på den tiden inte går att jämföra med hur det är idag. Att ränteläget är helt annorlunda är såklart en faktor. Visst finns risken att dagens priser är en stor bubbla som spricker, men som jag ser det är livet fullt av risker och husköp är såklart en av dessa.

Och att räkna med ett långt liv... Tja, ingen av oss har någon garanti och jag har nog börjat leva mer "i nuet" sedan mamma fick cancer förra året... :(

Men såklart ska man ta ett beslut som man själv känner sig bekväm med, och känner man oro för att dagens priser är en "bubbla" ska man absolut inte köpa. Det är som sagt inte värt att förverkliga drömmen om Huset om nattsömnen blir lidande... ;)

/Lena
 
Problemet med stora lån är det att man blir mjölkko åt banken så länge det är lite bättre tider så går det bra men aj aj när det kommer lite sämre tider med högre ränta.
Bankerna får ALLTID sina pengar oavsett om du har eller är utan.
Problemet med en fastighetsbubbla är att man ofta blir tvungen att sälja då priserna ligger på botten och då blir utan hus samt får ett stort lån att betala av.
 
När kommer då nästa bra tillfälle?
Om alla var så kloka så borde väl alla ha handlat vid förra kraschen när allt var sååå billigt. Men det gör inte folk för då är man osäker på andra saker..och att tänk om priset faller ytterligare. Nej..köp nu föra tt leva nu...vänta om du inte mognat i beslutet. Men strunt i vad som kan hända om 1-5år om du vet med dig att du klarar en ränta på ca 4-5% idag.
 
Mina föräldrar gick bankrutt vid förra kraschen och min far lever nu under existensminimum i en hyresrätt i en av Stockholms sämre förorter.
Det man får göra är att lära sig av deras situation och satsa för fullt ändå.
Det som förvånar mig är att så få ändå ser boendet som en potentiell investering, vilket nybyggnation ofta kan vara. Det är fint att lägga x antal hundratusen på ett kök eller bil för konsumtion men inte att satsa på att få en ekonomisk utväxling i boendet. Det är bara vulgärt.
 
Bostad är trots allt mer konsumtion än sparande. Förklara annars varför så många exploatörer skaffar kunder innan de börjar bygga styckhus ... ;)

Jag retar mig på alla glada kalkyler som över huvud taget inte hanterar begreppet "avskrivning". Det funkade i en ekonomi med inflation och höga räntor. Men det funkar inte i ALLA lägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.