Hej,

Jag vill få tips på konstruktionslösning för att växla av en golvbjälke.

Vår källartrappa vrider sig 90 grader vid botten av trappan, så att personer som är normallånga slår i huvudet i källartaket vid de nedersta stegen. För att undvika att man slår i taket skulle jag därför vilja ta bort/fasa av en del av källartaket vid trappan. Dock, problemet är att det naturligtvis ligger en golvbjälke precis där. Om jag kapar av denna behöver jag växla av golvbjälken på ngt vis. Det enklaste är naturligtvis att stötta upp den m.h.a en stolpe mellan golvbjälken och källargolvet. Dock vill jag inte ha någon golvstolpe där eftersom den förhindrar att jag kan bära större saker upp och ner genom trappan.

Nedan syns taket vid trappan, i vilket jag har sågat upp ett inspektionshål:

Inspektionshål sågat i ett vitt källartak som visar golvbjälkar, med fokus på utrymmet vid trappans svängpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett par konstruktionslösningar/idéer beskrivna i nedan bilder/text:

Illustration av fyra alternativ för konstruktionsväxling av golvbjälke med etiketter A, B, C och D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakgrundsinfo:
Golvbjälkarnas dimension är 4.9cm x 21.5 cm. Huset är för övrigt byggt år 1963 - ett hus där det känns som att de inte snålade in på material, exvis väggar med spontade brädor överallt osv. Kanske de överdimernsionerade golvbjälkarna?

Alternativen i text:
A:
Smalna av golvbjälken (till hälften?) samt växla av med en (eller flera) kortbjälkar mot intill-liggande golvbjälke.
B: Kapa av golvbjälken helt samt växla av med en kortbjälke mot intill-liggande golvbjälke.
C: Kapa av golvbjälken helt samt växla av med ca 10 st kortbjälkar lagda på längden ända till intill-liggande golvbjälke.
D: Kapa av golvbjälken helt samt växla av med flera (3st?) kortbjälkar mot intill-liggande golvbjälke.

Fördelen med B, C och D är att jag kan få en maximal takhöjd vid trappan. Därför föredrar jag någon av dessa.
Alt. B tror jag blir för svag konstruktion. Har jag rätt?
För alt. D, har jag ritat in 3 st, men hur många kortbjälkar rekommenderas?
Alt. B, C samt D bygger på att intilliggande golvbjälke klarar att bära bådas vikt. Gör den det?
Skulle man kanske växla av ytterligare en gång, alltså från den intilliggande till nästa golvbjälke längre bort?

Har någon fler alternativ/idéer på lösningar?

Tacksam för alla sympunkter och idéer!

mvh Martin
 
Det bästa underlaget för att bedöma hur man ska göra är en planritning där man kan se helheten. Utan en sådan kan man tolka dina skisser som olika varianter av indiska reptricket, tyvärr.
 
Hej,

OK, förstår. Här kommer planritning för entréplan och källarplan:

Planritning av entréplan med markerad röd linje där golvbjälke ska tas bort för takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning över källarplan med en röd linje som markerar delen av en golvbjälke som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda linjen i bilderna markerar den del av golvbjälken jag behöver ta bort för att utöka takhöjden.

mvh Martin
 
Det finns flera tänkbara lösningar, dock ingen av de som du har skissat på.
1) Gör en ny trappa med färre antal steg som börjar precis där golvbjälken sitter. Bör vara möjligt om trappan är skalenligt ritad.
2) Byt ut golvbjälken mot en limträbalk. Du kan lätt komma ner till 15 cm balkhöjd.
3) Sätt en stolpe under den befintliga bjälken men sätt den så att du får tillräckligt öppningsmått.

Det finns ytterligare möjligheter men det faktum att du har ett badrum på övre planet begränsar i praktiken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej

Tack för svar. Ang. dina förslag. 1) ser jag inte som alternativ. 2) är förstås ett alternativ, men jag har ritat ett streck på väggen som markerar på vilken höjd mitt huvud hamnar - ca 17 cm upp från dagens takhöjd. Eftersom hela golvbjälken är 21.5 cm hög, så blir det inte mkt mer än 4.5 cm till en limträbalk.

Jag har funderat på en ny lösning - en kort regel/stolpe som jag fäster mot vangstycket. Tänker att vangstycket då i princip fungerar som en golvstolple. Se skiss i bild nedan:

Skiss över konstruktionslösning med markerat område för huvudhöjd och kort regel vid tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu känns detta alternativ: kort regel/stolpe fastskruvad i vangstycke tillsammans med alternativ B) i tidigare inlägg som bästa totallösning. Är alltså inne på att göra båda två ihop.
Jag tänker då att dels kommer vangstycket ta upp en del av kraften och dels kommer kortbjälkarna till intilliggande golvbjälke ta upp en del - att de båda alltså delar på lasten.

Kommentarer tas tacksamt emot.

mvh Martin
 
E eztoril skrev:
Just nu känns detta alternativ: kort regel/stolpe fastskruvad i vangstycke tillsammans med alternativ B) i tidigare inlägg som bästa totallösning.
Det är tyvärr inte OK. Vad har du emot att göra en ny trappa? Om du är beredd att göra om badrummet kan du åstadkomma ett bredare trappschakt genom att krympa badrummet något på längden.
 
Ny trappa = dyrt. Jag har fått offerter för en ny trappa till övervåningen - ca 50.000 :- och det exkl. montering.

Jag är tyvärr heller inte beredd att göra om badrummet - med nytt tätskikt, kakla/klinka om osv.

Så det återstår bara ngn lösning med golvbjälkarana från undersidan. Jag har idag frilagt ett hål till intilliggande golvbjälke. Den ligger ca 44 cm ifrån den jag ämnar kapa:

Två bilder som visar hålet i taket av en trappa med exponerade golvbjälkar och spontade brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser på bilderna är spontade brädor spikade i underkant golvbjälkarna, vilket i viss mån binder ihop golvbjälkarna. I ovankant golvbjälkarna ligger också som synes golvspånskivor som också binder ihop golvbjälkarna.

/Martin
 
Du kan inte låta den delen av badrumsgolvet som idag vilar på bjälken vara utan stöd. Då kommer tätskikt och klinkers att gå åt fanders. Dina lösningar fungerar inte. En möjlighet är att använda stål i stället för limträ om du byter ut hela bjälken underifrån. Då skulle det kunna räcka med 80x80x5 VKR rör. Annars är trappbyte det enklaste. En källartrappa snickrar du själv ihop ganska enkelt. Du behöver bara en ritning.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för infon. Då känns VKR-rör som bästa lösningen. Då jag vill minska hur mkr det bygger i höjdled, så tänker jag att kan skruva ihop två st längder av 40x40x5mm VKR:

https://www.velltra.se/product/vkr-40x40x5mm-s355j2h-6m

..och därefter i sin tur skruva fast dessa två sammanskruvade VKR-rör i golvbjälkens sida. Då bygger allt endast 40mm i höjdled. Två st rör borde väl ge en tillräcklig styvhet?

Vad tror du om det?

/Martin
 
Så fungerar tyvärr inte byggnadsstatiken. Yttröghetsmomentet, som är ett mått mot balkens styvhet, ökar med kubiken på höjden. Två 40x40 har ett sammanlagt tröghetsmoment på 12+12 = 24 cm4. En 80x80x5 har 137 cm4
 
Intressant! Hur beräknar man yttröghetsmomentet utifrån dimensionerna och tjocklek? Kan du formeln?

Då jag är närmast besatt av att få ner höjden, skulle en 60x60x6.3mm VKR-stålrör funka ung. lika bra som 80x80x5mm? Den har ju 1.3 mm tjockare stålgods, så det borde ju kompensera för storleken tänker jag?

.https://www.velltra.se/en/product/vkr-60x60x63mm-s355j2h-12m

Nedan har jag ritat på en konstruktion med detta fyrkantiga VKR-stålrör:

Schematisk ritning av VKR-stålrör fäst vid en golvbjälke med gängstänger och en träregel för konstruktionsförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ses ovan har jag här ett 160 cm långt VKR-rör. Detta rör sitter fast i befintlig golvbjälke genom att borra ett antal hål över halva längden, 80 cm, och sedan använda mig av 4 st (eller fler) gängade stänger (röda i bild) genom de borrande hålen samt spänna ihop allt med muttrar i ändarna.

För att förskjuta stålröret så mkt som möjligt mot nästa golvbjälke (för att ge så mkt takhöjd som möjligt) har jag lagt in en träregel, exvis en 120x45-regel, (se grått i bild) emellan stålröret och golvbjälken. Eventuellt skulle jag kunna ha två st sådana reglar emellan, för att ytterligare förskjuta stålröret.

Åsikter betr. denna konstruktion?
Tack på förhand.

/Martin
 
E eztoril skrev:
…, skulle en 60x60x6.3mm VKR-ståhar lrör funka ung. lika bra som 80x80x5mm? Den har ju 1.3 mm tjockare stålgods, så det borde ju kompensera för storleken …
80x80x5 har 2,10 gånger så stort yttröghetsmoment som 60x60x6,3 vilket alltså medför halva nedböjningen vid samma belastning …
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Ska du använda en stålbalk bör denna ha samma längd som den ursprungliga träregeln, dvs inte vara skarvad på vägen.
Formeln för att räkna ut yttröghetsmomentet för ett rektangulärt tvärsnitt är b*h^3/12. Motsvarande uppgifter för stål hämtar man från tabeller. (Lätt att ladda ner från Tibnors hemsida) Använder du cm mått får resultatet enheten cm4, vilket är det som är enklast att hantera. När du ska jämföra mellan olika material, t.ex. limträ och stål, använder du vad som kallas böjstyvheten som är produkten av yttröghetsmomentet och elasticitetsmodulen för materialet, brukar förkortas I*E. Du skulle kunna använda ett VKR rör som är 140x70x4 och lägga det på lågkant. Då blir det 70 mm högt. Det är säkert det lägsta du kan komma fram till.
 
Hej,

Update: Jag har funderat fram och tillbaka. Men nu har jag bestämt mig att ha en stötta/stolpe mot golvet ändå. Anledningen är att vårt barn på snart 2 år kanske kommer börja komma ner i källaren snart (idag har vi en barngrind) och då behöver vi nog ha spjälor som förhindrar att hon faller ner från trappan genom den öppningen som är mellan taket och vangstycket. Vi har inte tänkt i de banorna förut. Hela min idé faller ju då egentligen. :)

Tack ändå för svaren.

/Martin
 
Hej igen,

Funderar på vilken typ av trästolpe jag kan/bör använda? Golvbjälken som ska vila på denna stolpe är ca 215x50mm. Tänker mig därför att en 70x70 mm vore lagom dimension. Men sedan kommer vi till bärhållfasthet - finns ju allt ifrån C14 till svindyr limträbalk. Vad skulle räcka i mitt fall?

Länka gärna till en produkt.

Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.