Jag skall bygga ett garage på 60m2,och jag har nu lite funderingar om hur jag skall värma upp det. Jag skall ha en liten verkstads del och två bilar. kanske bara slänga upp några elelenent på väggen eller en kamin (har en ståendes) eller luft luft.
Hur har ni gjort/tänkt :)
 
Håller på med ett garage på 8*12meter. Har grävt kulvert från huset.Har fjärrvärme och lagt golvvärme i hela garget.
 
Jag har kulvert från huset så garaget (6,4 x 9 m) värms med värmegolv och ovanvåningen med radiatorer (vattenburet)

Jesper
 
5 kW elvarmer :(
 
Skall du gjuta ny platta så är vattenburen golvvärme överlägset. Inte specielt dyrt heller. 60m2 skulle kosta runt 8000:- i material från någon VVS lev. med bra priser som tex rinkabyrör. vattnet kan värmas upp på flera sätt.

Själv har jag 78m2 garage med golvvärme via kulvertrör från huset som i sin tur värms med fjärrvärme. gjort rubbet själv och funkar kanon. Vatten pumpas från ett radiatoruppstick mha en Wirsbo Push 12
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.as...GM@rnMCse70256363165808947/3/AG115/1/8/1/True

Kan varmt rekommedera rinkabyrör.
 
jag köpte en "billig" luftvärmepump betalade 4900:- för pumpen och 1500:- för en mörk inst.

den duger ner till 15 minusgrader och då är det 16grader inne
 
Beror lite på var i landet.

I söder så är en luft/luftpump svårslagen

I norr hade jag satsat på oljefyllda radiatorer som frostvakt + kamin när man är där.

Skall man ha värme i plattan så gäller det presis som med hus att ha mycket isolering under. Och att det finns nån slags köldbrygga under porten.
 
Jag har tänkt använda en vattenburen värmefläkt eftersom jag har kulvert från huset som har fjärrvärme.

Kör nog med ett vattenburet element för underhållsvärme och fläkten för att värma upp vid behov.

 
Trollis skrev:
Ni som har kulvert, hur långt har ni mellan hus och garage ?

//
Trollis
Jag har ganska långt, ca 7-8 meter.

I kulverten har jag Varmvattenledning + Vattenburen värme. Har även telefonkabel för fast teleoni där.

+ Att jag har en PVC slang för kallvatten utanför kulverten.
 
ryssen78 skrev:
Håller på med ett garage på 8*12meter. Har grävt kulvert från huset.Har fjärrvärme och lagt golvvärme i hela garget.
Hur har du dragit in själva kulverten i garaget? Skarvat i låda på ytterväggen och borrat in genom väggen eller hela kulverten upp genom plattan? Har själv förberett med en 17 m fjärrvärmekulvert som jag dragit genom källarväggen på huset. Den sticker upp på gräsmattan till ett framtida garage som jag ska påbörja till våren. Passade på att utnyttja befintlig grävning eftersom fjärrvärme håller på att installeras i huset.
 
Finns det någon billig fotogenskamin eller något som orkar värma ett gararge på ca 70-80 m2?

Jocke
 
Jag hade en fotogenkamin en gång men den blev svindyr i drift, har du kolla priset på fotogen?

Jag kommer att köpa en VP luft/luft från Silvan, 3995 kr och räcker till ca 50 m2.
 
Jag tänkte bara ha lite värme på vintern när man ska ut och greja någongång ibland.

Jocke
 
G
Köp en vedeldad varmluftspanna,så har du inga bekymmer med värmen.Billigt och bra.
Priset på 50 kw med standard fläkt på 600 m3 är 14.500 inkl moms.
Enocson Energiteknik 070-249 38 95
Skall hämta en panna till hösten när garaget är klart.
 
Har oxå funderat på vedeldad panna, men kostnaden för den, plus den för golvvärmen sticker juh iväg en bra bit förbi en l/l pump.

Visserligen ger väl golvvärmen hög poäng när man ligger där på golvet och arbetar, men borde inte värmepumpen vara rätt svårslaget i ett välisolerat garage?

Hur fungerar det med elburen golvvärme i ett garage? Förkastligt?
De flesta man sett är juh gjorda för ett inomhusgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.