Planerar för ett framtida fritidshus som jag vill bygga. Tomten har jag redan, och jag kommer nog att spendera ganska mycket tid i stugan, så den kommer aldrig kallställas helt. Det handlar om en stuga på 70-80kvm, välisolerat, ett plan och med en kamin för kalla vinterdagar.

Vill gärna ha golvvärme för att kunna utnyttja den plats element annars tar.

Elektrisk golvvärme har ju många fördelar jämfört med vattenburen. Enkel installation, mindre underhållskostnader, enklare reglering mellan olika rum, låga investeringskostnader. Dessutom slipper man helt den uppvärmningskälla den vattenburna golvvärmen kräver.

Men kostnaden för el kommer väll bli dräpande? Eller blir det inte så farligt ändå, för en så liten stuga?

Eller skulle ni rekomendera något helt annat system för uppvärmning? Luftvärmepump kanske, men dom väsnas väll en del? Jag står verkligen inte ut med monotona, aldrig upphörande ljud...
 
Jag skulle valt luft/luft, billigaste installationen och billigt att värma med. Ljudet är inte så farligt med dagens maskiner och sedan är det en vanesak.
 
Jag är i samma tankar som du (http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/92341-uppvaermning-av-fritidshus.html)
Det jag har kommit fram till är att en ren frånluftsvärmepump inte är någon höjdare i ett fritidshus. Det tar för mycket el när man inte är där själv. Kombinera istället med jordvärme. IVT495 TWIN verkar då vara bra.

Problemet är som sagt att den låter lite. Svärmor har en IVT 490, som är samma maskin fast utan jordvärme, och jag tycker personligen att den låter mindre än ett kylskåp, så det är nog inte så farligt ändå. Kan iofs vara så att den går på lågbelastning de gånger jag varit inne i det rummet där den står.
 
Hur stor markyta bör jag ha för jordvärmen till ett hus på 80kvm, där jag kompletteringseldar i braskamin vid köldknäppar? Och eventuellt med en separat varmvattenberedare som är lätt att stänga av när man reser bort? Och vilken typ av mark passar för jordvärmen? Jag har en plätt på några hundratal kvadratmeter intill den tänkta platsen för stugan, som skulle passa bra. Men där är lite blött när det regnat mycket, och det är antagligen inte mycket mer än en meter ner till berggrunden.

Och vad kan man i stora drag räkna med att betala för IVT 490 eller liknande system, inklusive markrören och annat material men exklusive grävjobbet?
 
Kanske skall nämna att jag bor i mellersta Bohuslän, här blir alltså sällan särskillt kallt
 
Elgolvvärme och kamin för min del, om jag bodde på dina breddgrader och skulle vistas mycket i stugan.
Mellanskillnaden upp till jordvämen skulle jag lägga på att köpa ved istället. Men det är som sagt utifrån mina preferenser, man värderar saker så olika här i livet. fri-/tid, pengar, motion, kravlöshet etc.
DOCK, kommer stället att bli permanentboende nån gång i framtiden finns anledning att tänka annorlunda.
 
Bygger ett större fritidshus i leca på 120 m2 platta. Jag har växlat mycket i vad jag tycker i detta ämne. Elradiatorer är billigt, vattenburen golvvärme är billigt och flexibelt. Sen kommer bivillkoren att jag skall ha mycket trägolv och ha huset på låg temperatus långa tider. Vårt val, efter att ha bytt åsikt en massa ggr, blev en elpanna och ett vattenburet radiatorsystem. En anledning är att vi förbereder huset för permanentboende, av oss eller någon annan. Vi får också möjligheten att koppla in en luft/vatten-värmepump och solfångare för varmvatten. Kostnaden stiger dock.
 
bax skrev:
Elgolvvärme och kamin för min del, om jag bodde på dina breddgrader och skulle vistas mycket i stugan.
Mellanskillnaden upp till jordvämen skulle jag lägga på att köpa ved istället. Men det är som sagt utifrån mina preferenser, man värderar saker så olika här i livet. fri-/tid, pengar, motion, kravlöshet etc.
DOCK, kommer stället att bli permanentboende nån gång i framtiden finns anledning att tänka annorlunda.
Behöver inte lägga några pengar på ved, då jag har några hektar skog att ta av. Hugga ved är avkopplande och ger motion, så vedkamin är givet. Men det finns risk att det blir permanentboende, så jag vill ju förbereda för alla möjligheter. Just nu lutar det åt vattenburen golvvärme, med elpatron. Då går det att koppla in jordvärme eller bergvärme i framtiden om man skulle vilja det.

Kalarne: Valde du radiatorer i stället för golvvärme för att du skall ha trägolv? Jag vill ju som sagt helst undvika radiatorer för att slippa ha dom sittande i vägen, men jag skall ju också ha trägolv. Men nog funkar det med trägolv och golvvärme, så är det ju många som har?
 
Baalzamon skrev:
Behöver inte lägga några pengar på ved, då jag har några hektar skog att ta av. Hugga ved är avkopplande och ger motion, så vedkamin är givet. Men det finns risk att det blir permanentboende, så jag vill ju förbereda för alla möjligheter. Just nu lutar det åt vattenburen golvvärme, med elpatron. Då går det att koppla in jordvärme eller bergvärme i framtiden om man skulle vilja det.
Då håller jag fullständigt med dig.
 
Att jag är skepisk till golvvärme beror på att huset kommer att stå neddraget till kanske 7 grader långa tider och att då dra på golvvärmen när man kommer till långhelger är inte helt bra. (Jag skall ha golvbrädor inte någon 15 mm parket.)Kombinationen golvvärme trä tror jag inte är något problem annars.
 
Menar du att det inte är bra för golvet med temperaturändringar, eller menar du att det kommer ta för lång tid att få upp värmen?
 
Har ingen egen erfarenhet, men byggnadsinspektören där jag bygger hävdade att temperaturändringarna skulle kunna leda till problem med brädgolvet. Sprickor får man ju även i ett brädgolv när man inte har golvvärme. Så man kan ju tänka sig att större temparaturvariationer i underlaget kan späda på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.