Bygger ut stuga. Radiatorer under fönster. Hur göra i köksdelen? Ska man sätta en hög men smal radiator bredvid den breda altandörren?

Ett fönster finns vid diskbänken, där blir ingen radiator.
 
  • Ritning av husplan med kök, vardagsrum, badrum, sovrum, hall och större altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte luftvärmepump?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte luftvärmepump?
Jo. Dock problem m allergi så den är tänkt som grundvärme ffa när vi inte är på plats.

Plus sovhytterna behöver också separat värme.

Frågan är om köket blir kallt utan en radiator där, om man vill kunna stänga luftvärmepumpen.

Det är loft ovan sovrummen så värme lär sticka iväg ditåt.
 
4 48:an skrev:
Jo. Dock problem m allergi så den är tänkt som grundvärme ffa när vi inte är på plats.

Plus sovhytterna behöver också separat värme.

Frågan är om köket blir kallt utan en radiator där, om man vill kunna stänga luftvärmepumpen.

Det är loft ovan sovrummen så värme lär sticka iväg ditåt.
Allergi? En luftvärmepump värmer inomhusluft. Det tar inte in uteluften. Du har väl väggventiler också hoppas jag? Sovrum kan behöva elradiatorer, men bara på vintern.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allergi? En luftvärmepump värmer inomhusluft. Det tar inte in uteluften. Du har väl väggventiler också hoppas jag? Sovrum kan behöva elradiatorer, men bara på vintern.
Jo, men det finns allergener inomhus som går runt. Det är inte uteluft jag talar om. Luftrörelserna som sådana är problemet.
 
4 48:an skrev:
Jo, men det finns allergener inomhus som går runt. Det är inte uteluft jag talar om. Luftrörelserna som sådana är problemet.
Då kan jag rek. luftrenare. Det blir en enorm skillnad i driftskostnad mellan luftvärmepump och el-radiatorer , bara du är medveten om det.
 
Om du ändå tänker elvärme istället för luftvärmepump så kan du väl lika gärna lägga golvvärme i köksdelen.
 
4 48:an skrev:
Jo, men det finns allergener inomhus som går runt. Det är inte uteluft jag talar om. Luftrörelserna som sådana är problemet.
Vad har ni för typ av överkänslighet? Det är extra viktigt att tänka på ventilationen om ni är överkänsliga.
 
4 48:an skrev:
Jo, men det finns allergener inomhus som går runt. Det är inte uteluft jag talar om. Luftrörelserna som sådana är problemet.
T ex Panasonic har inbyggd luftrenare (NanoX) i vissa luftvärmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.