Bakgrund:
Har ett fristående garage som ska vara ganska bra isolerat byggt 2019, garaget är ett dubbelgarage där grannen förfogar över ena delen. Det är alltså en vägg som delar upp garaget i grannens del och min del.

Min del av garaget är uppdelat i en del för bilen och en lite mindre del som används som förråd, förrådsdelen är på ungefär 3,25 x 3,70 m och garagedelen är på ungefär 6,10 x 2,30 m.

Idag finns ingen värmekälla installerad i min del av garaget. Förrådet kommer används för att förvara kläder och dylikt och garagedelen kommer även den användas som förråd men även med möjligheten att ibland köra in bilen och för att få den och bli snö- och isfri. Eftersom kläder ska förvaras och att jag vill hålla garaget välmående så vill jag därmed ha en värmekälla till garaget och det här är det uppstår en del frågor och funderingar från min sida:

1. Vilken temperatur bör hållas för att hålla garaget och det som förvaras fräscht?
När jag läser på så verkar jag landa på en temperatur på runt 15 grader, men tycker rekommendationen här spretar från 0-gradigt upp till 15 grader.

2. Vilken värmekälla rekommenderas?
Jag är inne på direktverkande alternativt en billigare värmepump, men eftersom jag inte vill störa grannen så måste den vara tyst och därmed blir det väl inte så billig. Kanske onödigt med en värmepump här?

3. Gå ihop och köpa en värmekälla med grannen?
Bör vara det mest ekonomiska, men det är svårt att få det ekonomiskt rättvist tänker jag om grannen vill hålla 20 grader och jag 10 grader. Samt ett delat ansvar som kanske fungerar bra, kanske inte. Kanske flyttar grannen och en annan flyttar in där det fungerar uselt? Tankar på detta?

Alla tips är välkomna!



Alla tips är välkomna!
 
Vanligt el element är det billigaste idag.
Över tid så blir en luftluft pump billigare.
Kanske gå ihop med grannen och köp varsin för att kanske få ner lite i pris.
Att dela på brukar kunna ställa till det.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Undvik delade lösningar är mitt råd. Man vet aldrig vad som händer på sikt.
Sen bara generellt så brukar luftvärmepumpars utedelar gå tystare om de står på markfundament jämfört med väggmontage (inga resonansljud)
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.